- Locatie
digitaal via Webex
- Voorzitter
- Gerrit Schuurs en Harro Schroeder
- Toelichting
-
De bijeenkomst is live te volgen via: https://venlo.raadsinformatie.nl/live
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
1.a
Bijlagen
-
219.15 - 19.55 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
-
2.a
Portefeuillehouder: burgemeester Antoin Scholten
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
De raad wordt verzocht om akkoord te gaan met het toetredingsverzoek van de gemeenten Asten en Someren als deelnemer aan de ICT NML per 1 mei 2021.
Hier wordt de gemeenschappelijke regeling ICT Noord- en Midden-Limburg op aangepast (1e wijziging). Daarmee is sprake van een provinciegrensoverschrijdende samenwerking.
Argumentatie
De bedrijfsmatige voordelen door de uitbreiding van de samenwerking zijn gericht op synergievoordelen, zoals mogelijke kostenvoordeel, vergroten van de slagkracht, sneller kunnen innoveren en het verder verminderen van de kwetsbaarheid waardoor meer continuïteit kan worden geboden.
Met de deelname van Asten en Someren gaat geen personeel over naar ICT NML.
Wel de financiële middelen om de noodzakelijk uitbreiding voor personeel te realiseren. Deze middelen zijn onderdeel van de jaarlijkse lasten die bij Asten en Someren in rekening worden gebracht.
Aanpassing GR
Door de toetreding van beide gemeenten als deelnemer van ICT NML wordt de GR-regeling aangepast en worden beide gemeenten toegevoegd als deelnemer van de gemeenschappelijke regeling. In de gemeenschappelijke regeling is verder nog aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is de termijn voor de begroting verschoven van 1 april naar 15 april, dat valt nog maar net binnen de wettelijke termijn. Bij artikel 14 is de verkiezing van de voorzitter van het opdrachtgeversoverleg aangepast en gelijkgemaakt aan die van het bestuur. Verder wordt er een onderscheid gemaakt tussen Gedeputeerde Staten van Limburg en van Noord-Brabant, nu er een provinciegrensoverschrijdende samenwerking ontstaat.
Financieel
De gemeente Venlo krijgt als ‘founding father’ 1 euro per inwoner van de nieuwe gemeenten retour. De financiële risico’s worden op de volgende wijze afgedekt:
• Incidentele kosten voor de transitie, migratiekosten, uitbreiding van middelen, licenties en tijdelijke extra capaciteit zijn voor rekening van Asten en Someren;
• De additionele exploitatie- en investeringslasten voor ICT NML worden via de jaarlijkse bijdrage door Asten en Someren betaald.
• Bij uittreding zijn de kosten die direct en indirect samenhangen met de uittreding voor rekening van de uittredende gemeente, daarmee zijn investeringskosten en kosten het personele kosten voor rekening van de uitredende partij.Bijlagen
-
2.b
Portefeuillehouder:wethouder Frans Schatorjé
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
De raad wordt voorgesteld €2 miljoen beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve voor de regiodeal en regionale investeringsagenda. Venlo draagt aldus met een multiplier van circa 8 zijn steentje bij aan de regionale (structuurversterkende) opgave. Bij de Finrap 2020 is de raad over dit voornemen al geïnformeerd. Voor meer informatie over de regionale projecten en de financieringsconstructie zie ook RIB 2021-24.
Bijdrage Venlo
De Gemeente Venlo is in juni 2019 een regionale investeringsagenda overeengekomen met de Provincie Limburg en heeft samen met de andere Noordlimburgse gemeente en de provincie een regiodeal met het rijk gesloten. De financiële inspanning van de gemeente Venlo voor de start van de eerste tranche projecten bedraagt € 3.413.000,-, waarvan € 2.671.000 voor de regiodeal en € 742.000 voor de regionale investeringsagenda. Aanvullend is het de bedoeling om de raad bij de besluitvorming over de resultaatbestemming voor te stellen om additioneel € 671.000,- te bestemmen voor de regiodeal en € 137.000 voor twee economische projecten, te weten Brightlands data science en Plasma Centre.
Themabijeenkomst 21 april
Tijdens de themabijeenkomst op 21 april wordt de raad geïnformeerd over de eerste projectenronde en de betekenis van de regiodeal en regionale investeringsagenda voor de gemeente Venlo.Bijlagen
-
2.c
Portefeuillehouder: wethouder Marij Pollux
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
Voorgesteld wordt
Voor de verdere verkenning van realisatie van warmtenetten voor Hagerhof-Oost de rolkeuze vast te stellen:- Bron: rol – aanbesteder
- Transportnet: rol – partner
- Wijknet: rol – aanbesteder
Inhoudelijk
Op 31 maart 2021 heeft de raad de Transitievisie Gebouwde Omgeving 2021 (RV21-8) vastgesteld. De gemeente is de kartrekker voor de transitievisie. In de verkenning naar realisatie van duurzame warmtenetten heeft de gemeente Venlo de regierol. Met betrekking tot de realisatie van warmtenetten is het van belang, dat de gemeente Venlo een rol kiest hoe en op welke wijze warmtenetten aan te leggen en te exploiteren.
Op verschillende plekken in Nederland is door gemeenten en andere belanghouders zoals woningcorporaties, warmtebedrijven en netbeheerders ervaring opgedaan met de verschillende rollen bij de exploitatie en realisatie van warmtenetten. Deze ervaring en kennis is met partijen middels interviews besproken en vertaald naar een advies voor de specifieke situatie in Venlo. In de bijlage 1 leest u de resultaten uit deze interviews.
Door te besluiten de rolkeuze voor partner en aanbesteder vast te stellen voor de verdere verkenning van realisatie van warmtenetten houdt de gemeente regie op de ontwikkeling van collectieve warmtenetten in Venlo en kan zij effectief sturen op doelen en voorwaarden die zij binnen de energietransitie naleeft.
Hierdoor wordt het risico dat een initiatief op relevante doelen of uitgangspunten afwijkt van het gemeentelijke beleid, ondervangen, met als uiteindelijke doel een aardgasvrij Gemeente Venlo in 2050.
Zoals bij u bekend, is deze ontwikkeling inmiddels gestart in Venlo in de wijk Hager-Hof Oost, waarvan wordt voorgesteld de rollen partner (transportnet) en aanbesteder (bron + wijknet) aan deze wijk toe te kennen voor de verdere verkenning van realisatie van het warmtenet.
Met technisch inhoudelijke vragen kunt u zich wenden tot de steller van het stuk.
Bijlagen
-
319.15 - 22.25 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
-
3.a
Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Wat ligt voor?
Door het ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is een nieuw bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan opgesteld voor het bedrijventerrein Greenport Businesspark (Klaver 14). Het bestemmingsplan heeft de wettelijk voorgeschreven procedure doorlopen en wordt nu samen met het beeldkwaliteitsplan ter vaststelling aangeboden aan de raad. Een exploitatieplan is niet nodig. De realisatie van het bestemmingsplan Greenport Businesspark wordt namelijk uitgevoerd voor rekening en risico van het Ontwikkelbedrijf. Verder is een anterieure overeenkomst getekend over het kostenverhaal van de gronden en worden de kosten voor de grondexploitatie verhaald op de initiatiefnemer.
Tegen het ontwerpplan zijn 2 zienswijzen ingediend: door Stichting Dassenwerkgroep Limburg - tegen het ongedaan maken van het foerageergebied voor de das door de realisatie van dit bedrijventerrein - en door een bewoner aan de Heierkerkweg – tegen de concrete inrichting van wegen en fietspaden in en nabij het plangebied.
Het bezwaar van de Stichting Dassenwerkgroep Limburg wordt deels overgenomen, het bezwaar van de bewoner niet.
Toelichting
Het bedrijventerrein is bedoeld voor bedrijven binnen de sectoren agro-food, maakindustrie en logistiek, waarbij ze bij voorkeur een relatie met de nabijgelegen Brightlands Campus Greenport Venlo hebben of aansluiting hebben met het lokale en regionale MKB.
Het plangebied wordt bestemd tot ‘bedrijventerrein’, waarbij bedrijfsactiviteiten worden toegestaan tot maximaal cat. 3.2 van de VNG Bedrijvenlijst. Het bedrijventerrein wordt landschappelijk ingepast met een groene omlijsting op basis van de gebiedsvisie. De in het plangebied gelegen Rotterdam-Rijn Pijpleiding is verwerkt in het bestemmingsplan.
Vervolg
Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vastgestelde plan gepubliceerd en 6 weken ter inzage gelegd. Binnen deze termijn kan tegen deze vaststelling van het bestemmingsplan beroep worden ingediend bij de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt in werking de dag na de ter inzage legging, mits geen verzoek om een voorlopige voorziening is ingediend bij de Raad van State. Een verzoek om voorlopige voorziening heeft geen schorsende werking. Tegen het vaststellen van het Beeldkwaliteitsplan is geen beroep mogelijk. Het project Trade Port Noord maakt onderdeel uit van het gebied Klavertje 4 en valt als zodanig onder de Crisis- en herstelwet. Dat betekent dat de Raad van State in principe binnen 6 maanden na afloop van de beroepstermijn uitspraak moet doen.Bijlagen
-
3.b
Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Voorgesteld wordt:- Het beleidskader huisvesting internationale werknemers (short-stay huisvesting) Venlo, overeenkomstig de bij dit besluit als bijlage opgenomen ontwerp, vast te stellen.
Met de volgende doelstellingen:
• Voldoende huisvesting bieden
• Kwalitatief goed huisvesting realiseren
• Open huisvesting
• Alternatieven bieden voor huisvesting in de wijken
en met de volgende uitgangspunten:
• Minimale eisen huisvesting
• Onderscheidend vermogen
• Beheer en toezicht
• Parkeren
• Ontsluiting
• Bereikbaarheid voorzieningen
• Woon en-leefklimaat
• Context locatie en omgeving
• Omgevingsdialoog
• Combinatie met andere opgaven
2. Vervolgens het ‘beleidskader huisvesting arbeidsmigranten (short-stay) Venlo’ uit 2019 in te trekken.
Inhoudelijk
In april 2019 is door de raad het huidige ‘beleidskader huisvesting arbeidsmigranten (short-stay), Venlo’ vastgesteld. Een van de belangrijkste zaken in het beleidskader is de opgave om voor 2025 3000 plaatsen voor internationale werknemers te realiseren.
Na zo’n twee jaar werken met het beleidskader moet geconstateerd worden, dat het daadwerkelijk realiseren van plaatsen moeizaam verloopt. Dit heeft verschillende oorzaken. Het heeft ertoe geleid dat een taskforce huisvesting internationale werknemers is opgericht.
Een van de opdrachten van de taskforce is het herijken van het huidige ‘beleidskader huisvesting arbeidsmigranten (short-stay), 2019’ en te kijken waar mogelijkheden liggen het beleidskader te verruimen.
Daarnaast zijn er ook ontwikkelingen, zoals de aanbevelingen van het landelijk Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten, die van invloed zijn op het beleidskader. Dit heeft geleid tot een vernieuwd beleidskader huisvesting arbeidsmigranten (short-stay).
Beoogd wordt een humane bejegening van mensen die hard nodig zijn voor onze economie en die, wanneer ze besluiten te blijven, volwaardig onderdeel uit moeten kunnen maken van de samenleving. Dit begint met het bieden van voldoende goede huisvesting. Het beleidskader biedt hiervoor de randvoorwaarden.
Met de herijking van het short-stay beleid worden de mogelijkheden om short-stay huisvesting te realiseren verruimd. De doelstelling om 3000 plaatsen te realiseren voor 2025 blijft overeind.
Daarnaast draagt dit aangepaste beleidskader bij aan duidelijkheid voor initiatiefnemers en bewoners en worden de belangen van internationale werknemers beter geborgd.
Sinds de vaststelling van het beleidskader in 2019 worden voortdurend gesprekken gevoerd met initiatiefnemers, bedrijven, bewoners, regiogemeenten en provincie. Deze gesprekken vormen mede aanleiding voor het herijken van het beleidskader en hebben input gegeven voor de gekozen richting van de herijking.Bijlagen
-
3.c
Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting: Wat ligt voor?
In het rapport “Nieuw woonbeleid in Venlo. Wat gaat goed, wat kan beter?” dat nu voorligt, vindt u concrete aanbevelingen die zijn opgesteld op basis van het onderzoek naar de lopende cyclus van het woonbeleid. De rekenkamer wil de raad daarmee heel direct ondersteunen in de kaderstellende rol omdat op korte termijn de nieuwe Woonvisie voor de gemeente Venlo moet worden vastgesteld.
Wat is onderzocht?
Dit onderzoek is erop gericht om lessen uit de vorige woonvisieperiode mee te geven aan de raad: welke lessen zijn er te leren uit de vorige lokale Woonvisie, het bijbehorende Uitvoeringsprogramma en de prestatieafspraken? Het onderzoek heeft zich gericht op de wijze waarop het gemeentebestuur de afgelopen jaren samen met de partners dat beleid heeft vormgegeven en uitgevoerd. Algemene aanbeveling aan de raad van de rekenkamer is daarom om de bevindingen en lessen uit dit rapport te gebruiken bij de kaderstelling van het woonbeleid, in het bijzonder bij de opstelling van de nieuwe Woonvisie in de komende maanden. Een tweede aanbeveling aan de raad betreft de manier waarop de raad de komende jaren de voortgang van de uitvoering volgt. Maak bij de behandeling van Woonvisie en Uitvoeringsprogramma afspraken met het college over de raadsbetrokkenheid en de informatievoorziening over de voortgang, en zorg dat je als raad tijdig wordt betrokken als er behoefte is aan tussentijdse bijsturing en de actualisatie of aanpassing van de doelstellingen.
Het voorstel
De raad wordt voorgesteld om de conclusies en de volgende 12 aanbevelingen vast te stellen, waarmee groen licht wordt gegeven voor de uitvoering door college en raad:- Verbreed de woonvisie.
- Formuleer duidelijke doelstellingen en keuzes in de Woonvisie.
- Heroverweeg de relatie tussen de Woonvisie en het Uitvoeringsprogramma en geef de raad hierin zijn rol.
- Koppel de doelstellingen systematisch aan de stadsdelen en dorpen.
- Overweeg om van woonbeleid een integraal gemeentelijk thema te maken.
- Neem de inhoud mee naar de regio.
- Zoek als ‘lokale driehoek’ (college, woningcorporaties en HBV) in de prestatieafspraken meer de scherpte en ‘onderhandeling’ op.
- Overweeg samen met woningcorporaties en HBV te kiezen voor meerjarige prestatieafspraken.
- Overleg met de HBV hoe zij in hun (wettelijke rol) beter kan worden gefaciliteerd.
- Stel een openbare monitor van het woonbeleid op.
- Informeer de gemeenteraad over de (al dan niet) geboekte resultaten van de prestatieafspraken, tegelijk met het toezenden van de nieuwe overeenkomst.
- Richt een online dossier in over woonbeleid.
Bijlagen
-
3.d
Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Al sinds het schietincident in 2018 zijn we met vereende krachten samen met provincie, politie en woningcorporaties actief in de Blerickse wijk Vastenavondkamp. Gestart is met sociale en veiligheidsmaatregelen. Nu is de wens ontstaan om ook ruimtelijk-fysieke maatregelen toe te voegen en te vervlechten in de huidige aanpak. Deze verbreding is verwoord in de Gebiedsvisie Vastenavondkamp.
De gebiedsvisie geeft de richting aan die we inslaan in onze sector-overstijgende aanpak van de wijk. Hierdoor weten initiatiefnemers van projecten waar ze aan toe zijn en kunnen we als gemeente de samenhang met andere vraagstukken borgen.
Een visie is uit de aard van de zaak abstract. Om die reden is aan het uitgebreide visierapport (bijlage 2) een heel leesbare samenvatting toegevoegd (bijlage 1) en nóg duidelijker en beknopter) een “Praatprent” (bijlage 3). Bijlage 4 (niet beknopt) is het uitvoeringsplan.
De verbreding van de aanpak op basis van de gebiedsvisie Vastenavondkamp omvat:
• Andere soorten woningen
• Winkelcentrum verbeteren
• Ingang wijk mooier maken
• Wegen smaller maken
• Groen meer gebruiken
• Meer groen bij woningenBijlagen
-
419.55 - 21.55 uur DOMEIN 3: Gezond & Actief Venlo
-
4.a
Portefeuillehouder: wethouder Frans Schatorjé
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
Januari 2020 heeft de raad de uitgangspunten vastgesteld voor de herijking van het beleidskader maatschappelijk domein. Het beleidskader ‘Fier op Venlo’ dat nu ter vaststelling voorligt, is uitgewerkt op basis van deze uitgangspunten en legt voor de komende jaren de koers vast voor meerdere beleidsthema’s binnen het maatschappelijk domein. Verder wordt de raad nu gevraagd om het lokaal gezondheidsbeleid 2021-2025 vast te stellen als integraal onderdeel van het beleidskader.
Wat is nieuw?
De inbreng van de raad in de oordeelsvorming van 18 maart jl. op de concept nota is in deze nieuwe nota verwerkt (RN 3). Een aantal onderwerpen, waaronder eenzaamheid, preventie, armoede, laaggeletterdheid en de menselijke maat, is steviger verankerd in de nieuwe nota. Verder is in de inleiding extra aandacht besteed aan de positionering van het beleidskader, monitoring en evaluatie. In de themabijeenkomst op 7 april wordt toegelicht wat gewijzigd is.
Wat ligt voor?
De nieuwe visie is opgebouwd uit vier ankers en vier accenten voor vernieuwing die nu ter vaststelling voorliggen. Opgemerkt wordt dat gekozen is voor een verhalend beleidskader met een hogere mate van abstractie dat op een later moment nog geconcretiseerd.
In de bijlage vindt u een inhoudelijke toelichting op de vier richtinggevende principes.
Vier ankers
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met vier ankers als richtinggevende principes:- Vitaal & veerkrachtig.
- Verbonden & vindbaar.
- Variëren naar vermogen.
- Veilig en vertrouwend.
Vier accenten voor vernieuwing
Als de raad instemt met het voorstel wordt de komende jaren verder nog gewerkt aan: - De kracht van voeding.
- Talentenacademie.
- Kansrijk opgroeien.
- Passend wonen in Venlo.
Begrotingscyclus
De beoogde effecten zijn in het programma Gezond en Actief en in “meetbaar Venlo” opgenomen. Na vaststelling van de visie worden bijpassende ambities en (meetbare) indicatoren op een meer concreet niveau uitgewerkt. Aan dit beleidskader is bewust géén einddatum verbonden. Eind 2023 en in 2025 wordt het beleid geëvalueerd: zitten we nog op de juiste weg en in hoeverre is het gelukt is om de koers in dit beleidskader te volgen?
Via de jaarlijks begrotingscyclus wordt de raad geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering. De programmabegroting vormt ook het (financieel) kader.Bijlagen
-
4.b
Portefeuillehouder: wethouder Frans Schatorjé
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
De raad heeft voor deze bestuursperiode “inclusiviteit” tot zogenaamd A-dossier benoemd, dat wil zeggen een cruciaal onderwerp waarop de raad zelf actief tot kaderstelling wil komen. In de werkgroep Inclusiviteit, zijn bijna alle fracties vertegenwoordigd. De werkgroep richt zich op drie inclusiethema's. Dit zijn: (1) Etniciteit, religie en levensbeschouwing, (2) Participatie, en (3) Armoede.
Bij het formuleren van beleid op de drie inclusiethema's is de werkgroep tegen een aantal
fundamentele vraagstukken aangelopen. Deze vraagstukken brengen politieke meningsverschillen met zich mee. Om de schijn van 'achterkamertjes politiek' te
voorkomen wil de werkgroep deze vragen ter discussie voorleggen aan de raad zodat
hierover in openbaarheid van gedachten gewisseld kan worden.
Vragen over etniciteit, religie en levensbeschouwing :
- Moeten we als gemeente doelgroepenbeleid maken en toepassen?
- Hoe samenleven te bevorderen tussen groepen met verschil/ende levensbeschouwingen?
Vragen over participatie:
- Moeten we begeleiding voor inburgeraars ook geven aan anderstaligen of nieuwe ingezetenen met een uitkering?
- Gaan we ons geld voor bijstandsgerechtigden inzetten voor kansrijke mensen of voor de moeilijke groepen waar veel inzet voor nodig is? Of gaan we juist iedereen een beetje helpen?
Vragen over armoede:
- Op welke vorm van armoedebestrijding zou de gemeente zich moeten richten, preventie of correctie?
- Willen we onze inzet richten op de reductie van armoede op korte termijn of lange termijn?
Bijlagen