Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 13 januari 2021

19:00 - 20:15
Locatie

digitaal via Webex

Voorzitter
Harro Schroeder
Toelichting

De vergadering is live te volgen via:
https://venlo.raadsinformatie.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  2. 1.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt vast te stellen, het bestemmingsplan Lingsendijk 20 Velden, ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak en het oprichten van een waterbassin ten behoeve van een glastuinbouwbedrijf.
    Voor de noodzakelijke oprichting van het waterbassin is geen ruimte binnen het bestaande bouwvlak. Doordat de nieuwe grotere loods in de ‘oksel’ van de bestaande bebouwing gerealiseerd wordt, is er sprake van een compact cluster van bebouwing. De beoogde vergroting ligt eveneens ingekapseld. De impact op het omliggende landschap is daarmee minimaal.
    Er zijn geen zienswijzen ingediend en er zijn verder geen bijzonderheden.

  3. 2
    DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
  4. 2.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest


    Toelichting:
    Zoals gebruikelijk is dit voorstel afkomstig van de auditcommissie. Het jaarlijks terugkerende controleprotocol regelt de reikwijdte van de opdracht van de raad aan de accountant voor de controle van de jaarrekening.


    De inhoud van controleprotocol 2020 is voor een belangrijk deel ongewijzigd gebleven ten opzichte van het controleprotocol 2019. Een belangrijkste wijziging betreft de actualisatie van het Normenkader en de thema-audits.


    De beïnvloedbare aspecten staan opgenomen in de blauwe tekstvakken. Belangrijkste elementen in deze:
    • Geen afwijkende goedkeuringstolerantie
    • De rapporteringstolerantie op 5% van de goedkeuringstolerantie (0,05% van omvangbasis) vast te stellen
    • Aanvullingen (nuancering) op oordeelsvorming betreffende het begrotingscriterium
    • Aanpak oordeelsvorming sociaal domein conform jaarrekeningcontrole 2018
    • Prioriteit leggen bij de getrouwheid en een eventueel niet goedkeurend oordeel (onzekerheid) voor wat betreft de financiële rechtmatigheid te aanvaarden.
    • De rechtmatigheidscontrole van de aanbestedingen te richten op de verplichte onderdelen binnen het normenkader (Europese wetgeving)


    Speciale aandacht verdient ieder jaar de zogeheten specifieke aandachtspunten (zie § 7 van de bijlage) oftewel thema-audits benoemd. De accountant doet –naast diens reguliere controle- hiernaar expliciet onderzoek en rapporteert separaat aan de raad. Dit jaar stelt de auditcommissie de volgende vragen voor:
    • Inzichtelijk maken van nieuwe exploitatiestromen met betrekking tot COVID-19 inclusief de inrichting van de beheersing;
    • Rapporteren over de impact van reguliere exploitatiestromen door COVID-19, denk aan reguliere subsidies en inkopen.

  5. 2.b

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Marij Pollux


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om een aanvullend krediet van € 490.000, - te verlenen als eigenaarsinvestering voor een deel van de inrichting van Museum van Bommel van Dam.
    De extra jaarlasten worden gedekt via een huurverhoging van € 30.000, - voor de Stichting Museum van Bommel van Dam. De begroting 2021 wordt hier op aangepast (blijft budgettair neutraal).


    Waarom dit voorstel?
    Op dit moment wordt in samenwerking met de museumstichting gewerkt aan de verbouw van het oude postkantoor aan de Keulsepoort tot het Museum van Bommel van Dam.
    Het doel is om medio 2021 een volwaardig museum op te leveren. Vertrekpunt voor het programma van eisen van de verbouwing is het door de raad vastgestelde koersdocument (RV 2016-18)
    Bij aanvang van het project zijn afspraken gemaakt met de museumstichting over de verbouw- en interieurkosten. De gemeente betaalt de verbouwingskosten (casco) en de museumstichting betaalt de kosten voor het interieur. Bij nadere uitwerking en detaillering van het interieurontwerp bleek dat er aanvullende afspraken gemaakt moesten worden, omdat casco en inrichting op onderdelen met elkaar verweven zijn en er, mede als gevolg daarvan, kosten gemaakt moeten worden waar op voorhand geen rekening mee gehouden is . Voorbeelden daarvan zijn aanvullende kosten voor verlichting en bewakingsapparatuur.


    Dit leidt tot een verzoek tot het verstrekken van een eigenaarskrediet van € 490.000, -.
    De extra jaarlasten (kapitaallasten, onderhoud, verzekeringen en belastingen) van dit aanvullend krediet worden vervolgens gedekt door een jaarlijkse huurverhoging voor de Museumstichting van € 30.000, -, waarmee extra krediet budgettair neutraal in de begroting verwerkt kan worden. Binnen de reguliere exploitatiebegroting van het museum is die extra financiële ruimte er doordat de reguliere huisvestingslasten lager worden geraamd dan oorspronkelijk begroot. Hiermee worden de extra jaarlasten (kapitaallasten, onderhoud, verzekeringen en belastingen) van dit aanvullend eigenaarskrediet gedekt.


    Financieel vertrekpunt
    Bij de verzelfstandiging van MVBVD heeft uw raad besloten de exploitatiesubsidie vast te stellen op € 1 miljoen. Verder heeft de raad besloten dat het museum een plek moet krijgen in het oude postkantoor, daarvoor is een krediet verleend van € 8.500.000, -. De provincie Limburg heeft vanuit de subsidieregeling ’stedelijke ontwikkeling’ daar een bedrag van € 4 miljoen voor beschikbaar gesteld. In 2019 heeft de raad besloten om voor de verbouw de financiële kaders verruimd met een bedrag van € 582.346, - om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen.