Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 10 november 2021

19:00 - 22:00
Locatie

Digtaal, via Webex

Voorzitter
Gerrit Schuurs, Harro Schroeder
Toelichting

Live te volgen via: https://venlo.raadsinformatie.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    19.00 - 20.00 uur Sprekersplein
  2. 1.a

    Boodschap aan de raad: de werkgroep Blok van Gendt wil graag haar visie delen met de raad over het Ambitiedocument parkeerbeleid Venlo en meedenken in het vervolg daarop.

  3. 1.b

    Boodschap aan de raad: de watersportvereniging wil haar visie over het raadsvoorstel én haar tevredenheid over de samenwerking delen met de raad. Daarbij wil de vereniging haar voorkeur uitspreken voor verplaatsing van de jachthaven naar locatie Océ-Weerd.

  4. 1.c

    Boodschap aan de raad: de watersportvereniging wil haar visie op het raadsvoorstel delen met de raad en haar voorkeur uitspreken voor verplaatsing van de jachthaven naar locatie Océ-Weerd.

  5. 1.d

  6. 1.e

    Boodschap aan de raad: De Stichting HVLV wil haar standpunt over het raadsvoorstel met de raad delen.

  7. 2
    20.00 - 20.50 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
  8. 2.a

    Portefeuillehouder: E. Boom
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder


    Toelichting:
    Voorstel
    Het 1ste en 2de kwartaal van de marktgelden 2021 bij de vaste standplaatshouders op de Venlose en Blerickse markt niet innen door het belastingtarief, als bepaald in artikel 5 van de Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 2021, met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021.Zie voor de concrete cijfers de tabel in het raadsvoorstel.
    Beoogd effect
    Tegemoetkoming aan de marktondernemers met vaste standplaatsen op de Venlose en Blerickse markt door hen geen marktgelden in rekening te brengen.
    Aanleiding
    Omdat de markten in de in de periode 14 december 2020 tot en met 28 april 2021, op last van de Rijksoverheid i.v.m. corona, gesloten waren voor de ‘non-food’ sector, een aantal ondernemers van de markt wegblijft en er onvoldoende belangstelling voor de markt is, zijn de inkomsten van de vaste standplaatshouders op de Venlose en Blerickse markt in het 1ste en 2de kwartaal veel lager dan in 2019.
    Doordat in de vastgestelde Verordening marktgelden 2021 (artikel 9) expliciet is bepaald dat het college niet bevoegd is om de marktgelden kwijt te schelden/niet in rekening te brengen. Derhalve is een besluit over het niet innen van marktgelden alleen door uw raad te nemen door het aanpassen van het vastgestelde belastingtarief (artikel 5).
    Financieel
    Op jaarbasis ontvangt de gemeente Venlo € 250.000 aan marktgelden, omgerekend per maand € 20.750. Het niet in rekening brengen van marktgelden in kwartaal 1 en 2 van 2021 heeft een nadelig effect op het exploitatiesaldo 2021 van € 125.000.
    In de prognose van de VORAP 2021 is een te verwachten tekort al aangekondigd. Er wordt voor het hele jaar rekening gehouden met een nadeel van € 220.000. In de vergadering van juni heeft uw raad ingestemd met de VORAP.

  9. 2.b

    Portefeuillehouder: Wethouder Erwin Boom
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder


    Toelichting:
    De raad wordt gevraagd om:

    1. de locatie Océ-Weerd aan te wijzen als voorkeurslocatie voor de verplaatsing van de jachthaven.
    2. het college van BenW opdracht te geven deze locatie verder uit te werken in combinatie met de MIRT/verkenning Vierwaarden en in samenwerking met de betrokken partners.
      Wat ging eraan vooraf?
      Na jaren van voorbereiding en overleg heeft de raad verleden jaar de Havenvisie Venlo 2020 vastgesteld met daarin een forse doorontwikkeling van de industriehaven. Om deze doorontwikkeling mogelijk te maken is het noodzakelijk de huidige jachthaven te verplaatsen, mede om de veiligheid van de gebruikers van de jachthaven op termijn te kunnen waarborgen.
      Met het vaststellen van de Beleidsanalyse en effecten jachthaven heeft de raad in november 2020 aangegeven een oplossingsrichting voor de verplaatsing van de jachthaven te willen zoeken. Hierbij heeft de raad de voorkeur uitgesproken naar behoud van de jachthaven in de gemeente Venlo. Hierbij dienden de locaties Lomm en Océ Weerd gelijktijdig en gelijkwaardig te worden onderzocht.
      Daarnaast werd verzocht om op korte termijn een quick scan uit te voeren of Raaijeind (laatste optie) wel of niet terzijde geschoven kon worden.
      Verder heeft de raad aangegeven dat, als een eventuele uitbreiding van activiteiten in de Maaswaard ertoe leidt, dat de honden-uitlaatzone daar moet verdwijnen in dat geval voorzien moet worden wordt in een andere locatie daarvoor.
      Beslispunt 1: Locatie-onderzoek en keuze voor Océ-de Weerd
      Op basis van de behandeling in de gemeenteraad van november 2020 heeft verder onderzoek plaatsgevonden naar een nieuwe locatie voor de jachthaven.
      Het onderzoeksrapport Locatiestudie jachthaven Venlo (bijlage 1) brengt de locaties Lomm, Raaijeind, Océ-Weerd en Maaswaard in beeld. Hierbij heeft een ruimtelijke-analyse plaatsgevonden, zijn inrichtingsschetsen gemaakt en zijn de investeringskosten in beeld gebracht. In algemene zin geldt, dat elke locatie zijn eigen voor- en nadelen heeft.
      De locaties Océ-Weerd en Raaijeind zijn als meest potentiële locaties naar voren gekomen. Daarvan heeft de locatie Océ-Weerd de voorkeur van het college van BenW, als zijnde de locatie met de meeste potentie, vanwege de mogelijkheid om aan te sluiten bij een bredere gebiedsontwikkeling met versterking van opgaves binnen het gebied en de stad Venlo.
      Océ-Weerd heeft: de meeste synergiekansen met de binnenstad, koppelkansen met integraal riviermanagement (Vierwaarden), voldoende ruimte beschikbaar voor natte functies, droge functies en beoogde nevenfuncties, de voorkeur van de huidige verenigingen in c.q. gebruikers van de haven, én Océ-Weerd ligt in Venlo.
      Realisatie afhankelijk van andere partijen (de pilot Vierwaarden)
      Realisatie van een jachthaven op de locatie Océ-Weerd is alleen mogelijk in samenwerking met partners. Dit vanwege de omvang van de werkzaamheden en de benodigde investering. Met het waterschap Limburg, het ministerie van I&W, de provincie Limburg en gemeenten Horst en Venlo wordt bestuurlijk toegewerkt naar het BO-MIRT 2021. In het BO-MIRT 2021 wordt voorgesteld om de pilot op het gebied van integraal riviermanagement een vervolg te geven en een MIRT-verkenning te starten. Deze verkenning moet inzicht geven in de beste oplossing voor rivier en omgeving. De bestuurlijke wil hiervoor is op 23 september jl door alle partijen uitgesproken.
      Financieel
      Uit het recente bestuurlijk overleg over de pilot Vierwaarden blijkt dat de jachthaven als kansrijke mee-koppelkans wordt gezien in dit project. Dit betekent dat alleen de kosten van inrichting van de haven voor rekening van de gemeente zouden kunnen komen.
      Het verplaatsen van de jachthaven vraagt om een grote investering.
      In de begroting 2022 is een voorbereidingskrediet opgenomen voor de voorkeurslocatie. Dit krediet wordt na besluitvorming door de raad ingezet voor verdere uitwerking van de locatie Océ-Weerd.
      (Noot: de opgestelde kostenramingen van verplaatsing van de jachthaven liggen vertrouwelijk ter inzage bij de griffie).
      Beslispunt 2: Opdracht aan college tot verdere uitwerking in combinatie met MIRT/verkenning Vierwaarden en samen met partners
      Met het nu te nemen raadsbesluit geeft de raad tevens het college van BenW de opdracht om deze locatie-keuze verder uit te werken. Dit in combinatie met de MIRT/verkenning Vierwaarden en in samenwerking met de betrokken partners Op deze manier wordt vervolg gegeven aan de Havenvisie Venlo 2020 en de daarin benoemde uitvoeringsagenda, zoals de raad deze in november 2020 heeft vastgesteld.
      De uitkomsten van het onderzoek naar een nieuwe locatie van de jachthaven zijn breed besproken met de betrokken verenigingen en partners. In algemene zin zijn de reacties op de keuze voor Océ-Weerd
  10. 3
    20.00 - 20.05 uur DOMEIN 3: Gezond en Actief Venlo
  11. 3.a

    Portefeuillehouder: A. Vervoort
    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs


    Toelichting:


    Voorstel
    Volgens artikel 21 lid 5 van de huidige statuten van stichting Gemeenschapshuis de Klosterhoaf / Stichting MFA de Schans, goedkeuring verlenen voor de voorliggende statutenwijziging.
    De wijzigingen betreffen het verwijderen van de toestemmingsvereiste door de gemeenteraad en het wijzigen van een aantal artikelen met betrekking tot naam en zetel, doel, eisen lidmaatschap, personeel, besluitvorming en vertegenwoordiging bestuur.
    Aanleiding
    De stichting heeft recent heeft de statuten geactualiseerd. Uit de huidige statuten, artikel 21 lid 5 blijkt dat goedkeuring van de gemeenteraad van Venlo dient te worden verleend bij het wijzigen van de statuten.
    Noot
    Onderzocht is of een van de wijzigingen het gemeentelijk belang zou kunnen schaden maar dat is niet het geval. Het besluit tot wijziging van de statuten betekent dat het bestuur bevoegd is om de huidige statuten te wijzigen.

  12. 4
    20.05 - 22.00 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo (in parallelsessies verdeeld)
  13. 4.a

    Portefeuillehouder: Wethouder Sjors Peeters
    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs


    HAMERSTUK 5 minuten


    Toelichting:
    Dit raadsvoorstel is een vervolg op raadsinformatiebrief RIB 2021-3 waarin de raad over de ontwikkeling van 11 sociale huurwoningen aan de Schoolstraat te Velden is geïnformeerd.
    De raad wordt voorgesteld:

    1. Vast te stellen, de grondexploitatiecomplex Schoolstraat te Velden met het oog op de planontwikkeling van de locatie aan de Schoolstraat te Velden.
    2. In aanvulling op het eerder verstrekte voorbereidingskrediet van €30.000,00, een krediet beschikbaar te stellen van € 255.000,00 voor de uitvoering van de planontwikkeling Schoolstraat en dit krediet te dekken uit de opbrengsten van de grondverkoop en exploitatiebijdrage van de ontwikkelende partij (in totaal
      € 285.000,00).
      Hierna kan worden gestart met de grondexploitatie en het aangaan van financiële verplichtingen ten behoeve van het bouw- en woonrijp maken van de locatiegronden.
      Er zijn geen verdere bijzonderheden.
  14. 4.b

    Portefeuillehouder: S. Peeters
    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs


    Duur agendapunt: 5 min - hamerstuk


    Toelichting:
    Voorstel
    De grenzen van de verkeerskundige bebouwde kom in de gemeente Venlo opnieuw vaststellen.
    Aanleiding
    Verschillende partijen hebben het verzoek gedaan de grenzen van de bebouwde kom aan te passen om op deze manier de verkeersveiligheid te bevorderen.
    Krachtens artikel 20a Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) wordt de grens van de bebouwde kom vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad
    Beoogd effect
    Door gebieden op te nemen van in de bebouwde kom worden in deze gebieden aanvullende voorwaarden opgelegd (denk aan een maximum snelheid van 50 km/h voor motorvoertuigen binnen de bebouwde kom en het parkeren van grote voertuigen binnen de bebouwde kom). Deze voorwaarden hebben een gunstige invloed op de verkeersveiligheid.
    Financiën
    Er zijn geen kosten aan dit voorstel verbonden omdat een deel van de aanpassingen binnen eigen dienst wordt uitgevoerd en het andere deel door Green Port Venlo wordt verzorgd.
    Vervolg
    Nadat de nieuwe grenzen van de bebouwde kom zijn vastgesteld is de procedure afgerond.

  15. 4.c

    Portefeuillehouder: S. Peeters
    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs


    Toelichting:
    Voorstel:
    De wijzigingen in de Verordening Starterslening gemeente Venlo 2021 vaststellen.

    1. Wijziging artikel 2.2.a
    2. Wijziging artikel 2.2.b
    3. Wijziging artikel 5 en 7

    Aanleiding
    Wijziging artikel 2.2.a
    Artikel 2, lid 2.a. wordt aangepast omdat starters hun eerste stap in de woon carrière steeds later zetten. Door de leeftijdsgrens voor de aanvrager van een starterswoning te verhogen van 35 naar 40 jaar wordt voorkomen dat er een groep koopstarters tussen wal en schip valt.


    Wijziging artikel 2, lid 2.b.
    Met artikel 2 lid 2.b. uit de nieuwe verordening voor startersleningen wordt een koppeling gemaakt tussen de gemeentelijke verordening en de provinciale verordening. Wanneer de maatregelen (koopsom en leenbedrag) worden aangepast in de provinciale verordening, dan actualiseert de gemeentelijke verordening automatisch mee - dus zonder tussenkomst van bestuurlijke besluitvorming (de raad). Hiermee wordt kostbare tijd voor de starter bespaard.


    Wijziging artikel 5 en 7.
    Door het actualiseren van artikel 5 en 7, op het punt rondom digitalisering, sluit de verordening beter aan bij de recentelijk aangepaste toewijzingsprocedure gehanteerd door stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Deze toewijzingsprocedure vindt in de praktijk al plaats.


    Beoogd effect
    Het blijvend kunnen bijdragen aan de eerste stap in de wooncarrière van koopstarters.


    Financieel
    Het voorliggende voorstel heeft geen directe finaniële gevolgen. Vooralsnog volstaat het gemeentelijke budget zoals ondergebracht op de rekening-courant bij de SVn voor de volstrekking van startersleningen

  16. 4.d

    Portefeuillehouder: S. Peeters
    sessievoorzitter: Gerrit Schuurs


    Toelichting:
    De raad wordt gevraagd om vast te stellen, het ambitiedocument (deel 1) van het Beleidsplan Parkeren: “Samen werken aan het parkeren van morgen” waarmee de kaders voor het parkeren in Venlo voor de komende 10 jaar (2022 – 2032) worden vastgelegd.
    Het doel van het Beleidsplan Parkeren is om te zorgen voor een toekomstbestendig en gedragen beleidsplan parkeren met uitvoeringsprogramma, waarin het autoparkeerbeleid voor de gemeente Venlo voor de komende 10 jaar wordt vastgelegd. Daarbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
    • Richting geven aan nieuwe mobiliteitsontwikkelingen (voor zover dit parkeren raakt)
    • Doelgroep- en gebiedsgerichte keuzes maken
    • Balans zoeken tussen ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en bereikbaarheid
    • Inzicht geven in de financiële gevolgen van de beleidskeuzes die worden gemaakt
    Sinds de vaststelling van het huidige parkeerbeleid (periode 2005-2007) is de Venlose mobiliteitssituatie behoorlijk veranderd. De auto neemt een grote hoeveelheid van de openbare ruimte in beslag. Een ruimte die schaars is en die naast parkeren ook vele andere doelen dient. In het Beleidsplan wordt aangegeven, hoe het auto parkeren in de gemeente Venlo kan bijdragen aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid van onze gemeente.
    De ontwikkeling van het Beleidsplan Parkeren vindt plaats in 2 fasen:

    • Deel I: Ambitiedocument; In dit document wordt de koers bepaald van de gemeente Venlo op het gebied van parkeren.
    • Deel II: Uitvoeringsprogramma; In het Uitvoeringsprogramma worden gebiedsgerichte maatregelen en de aanpak daarvan vastgesteld, waarmee de ambities uit het ambitiedocument worden gerealiseerd, met respect voor de lokale situatie. De ontwikkeling van het uitvoeringsprogramma start na vaststelling van de ambities in deel I van dit Beleidsplan Parkeren en zal waarschijnlijk voorjaar 2022 gereed zijn.
      Het nu vast te stellen deel 1: het Ambitiedocument Parkeerbeleid Venlo
      Deel I van het Beleidsplan Parkeren ligt nu voor ter vaststelling door de raad:
      Het Ambitiedocument.
      Dit wordt aangeboden in twee vormen:
      • Via een digitale webpublicatie: Samen werken aan het parkeren van morgen (tevens voor alle belanghebbenden toegankelijk via: https://parkeerbeleidvenlo.spiegel.link)
      Via de link In de webpublicatie (laatste pagina) kan het volledige rapport worden gedownload. Deze vindt u tevens in bijlage 2 bij dit raadsvoorstel.
      De Ambities die de raad nu vaststelt: het ambitiedocument parkeerbeleid Venlo‘ Samen werken aan het parkeren van morgen’ voorziet in een duidelijke koers, met de volgende opgaven:
      • Duurzaam parkeren: het parkeerbeleid ondersteunt de energietransitie en de
      verduurzaming van onze verplaatsingen
      • Duurzame verstedelijking: parkeren draagt bij aan een duurzame ontwikkeling van de gebouwde omgeving en economie van onze gemeente.
      • Leefbare woonstraten: we ambiëren leefbare en bereikbare woonstraten, waarin we spelen en leven.
      • Doelgroepgericht parkeren: er is voor iedere doelgroep een passende parkeervoorziening beschikbaar.
      • Heldere parkeerregels: we streven naar heldere en uniforme parkeerregels
      Hierbij uitgaande van het 4B-principe:
    1. Beïnvloeden: Het is van belang om het gewenste parkeergedrag duidelijk te maken.
    2. Benutten: We analyseren hoe we de parkeercapaciteit beter kunnen benutten.
    3. Beprijzen: Wanneer benuttingsmaatregelen onvoldoende oplossing bieden, sturen we doelgroepen door naar een gewenste parkeerplaats of remmen we het autogebruik af met parkeerregulering.
    4. Bouwen: Pas als voorgaande opties niet voldoende blijken dan is realisatie van extra parkeervoorzieningen een optie.
      Proces van totstandkoming Ambitiedocument: samen met de stad en de raad
      Bij het behalen van de ambities is de gemeente Venlo altijd afhankelijk van andere partijen.
      Daarom zijn bij de totstandkoming van het Ambitiedocument inwoners en in Venlo wonende ondernemers binnen de gemeente Venlo intensief betrokken.
      Ondanks het betrekken van belanghebbenden en partijen bij het parkeerbeleid en de uitvoering daarvan, is het onontkoombaar dat er keuzes gemaakt gaan worden, waar niet iedereen het altijd mee eens zal zijn.
      Er is een intensief traject gevolgd met inwoners, ondernemers en andere belanghebbende partijen. Een volledige beschrijving van het gevolgde proces vindt u terug in het Ambitiedocument zelf. Over het algemeen is de reactie vanuit de geformeerde parkeerpanels op de parkeerambities (uit bijgaand ambitiedocument) positief. De panelleden begrijpen de ambities en snappen de keuzes die gemaakt moeten worden.
      De raad is inhoudelijk meegenomen in dit proces in twee themabijeenkomsten in het afgelopen voorjaar en in september 2021; Raadsnotitie 2021-9 Ambities Beleidsplan Parkeren werd oordeelsvormend besproken en aan het college werden richtingen meegegeven voor het nu ter vaststelling voorliggende Ambitiedocument.
      Financieel
      Het gemeentelijke parkeerareaal (straat en terreinen) is in Venlo afgenomen (door diverse ruimtelijke ontwikkelingen) en zal waarschijnlijk nog verder afnemen (bijv. door het wegvallen van parkeerterrein Maaswaard naast het stadskantoor). Ten opzichte van het huidige in de begroting vastgelegde financieel kader heeft dat in 2021 en 2022 geleid tot het incidenteel aframen van de parkeerinkomsten. Het Ambitiedocument biedt een aantal bijsturingsmaatregelen voor wat betreft de kosten-baten verhouding van de parkeerexploitatie, mede noodzakelijk voor dekking van het uitvoeringsprogramma.
      In het uitvoeringsprogramma zelf zal het college van BenW hieromtrent concrete financiële voorstellen doen.
  17. 5
    20.50 - 20.55 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo (in parallelsessies verdeeld)
  18. 5.a

    Portefeuillehouder: E. Boom
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder


    Toelichting:
    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld:
    1. Vaststellen van het grondexploitatiecomplex Martinushof met het oog op de planontwikkeling van de locatie aan de Raadhuislaan in Tegelen.
    2. Beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van € 389.900,-- in aanvulling op het eerder verstrekte voorbereidingskrediet van € 90.000,--. Het totale krediet wordt volledig gedekt door een exploitatiebijdrage van de ontwikkelaar en uit opbrengsten van de grondverkoop.
    Inhoudelijk:
    Op het terrein worden twee supermarkten, 21 woningen en een parkeerplaats gerealiseerd.
    De nieuwe ontwikkeling past binnen Detailhandelsbeleid Venlo 2015-2025 en de ruimtelijke structuurvisie.
    Met toevoeging van de twee supermarkten aan de reeds bestaande supermarkt, ontstaat er een groot boodschappencluster aan de rand van het winkelcentrum. Door de toevoeging van circa 150 parkeerplaatsen in combinatie met de bestaande parkeerplaats, zijn de supermarkten en het winkelcentrum vanaf een grote parkeerplaats bereikbaar.
    De bedoeling is dat door deze verbreding van het aanbod voor de dagelijkse boodschappen, de eigen inwoners van Tegelen weer terugkeren naar het centrum van Tegelen. Hierdoor wordt ook een positief effect verwacht op het algemene aanbod en de leegstand waardoor het winkelcentrum weer vitaal, leefbaar en aantrekkelijk kan worden.
    Daarnaast voorzien de te realiseren woningen in een extra aanbod, gelet op de krapte op de woningmarkt.
    De grondexploitatiekosten voor de beoogde planontwikkeling worden gedekt door de exploitatiebijdrage van de ontwikkelaar en uit opbrengsten van de grondverkoop.
    Met het beschikbaar stellen van het krediet kunnen onder andere financiële verplichtingen worden aangegaan ten behoeve van het bouw- en woonrijp maken van de gemeentelijke gronden.
    De ontwikkelingsplannen voor het terrein Martinushof zijn gecommuniceerd met en afgestemd in de Taskforce (vertegenwoordigers van Ondernemersvereniging BIZ centrum Tegelen, woningcorporatie Antares, Martinushof B.V.). Er is een breed draagvlak voor de plannen.
    Het bestemmingsplan voor deze nieuwe ontwikkeling is in voorbereiding en zal te zijner tijd voor vaststelling aan de raad worden voorgelegd. Vooruitlopend hierop wordt u middels een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingplan en de ontwerp omgevingsvergunning.

  19. 5.b

    Portefeuillehouder: Burgemeester Scholten
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder


    Toelichting:
    Voorstel:
    De gemeenteraad wordt gevraagd;

    1. De 14e wijziging van de APV Venlo vast te stellen op drie punten (zie voor precieze tekst verordening het raadsvoorstel);
      a. Uitbreiding verboden lachgasgebruik;
      b. Aanpassing woonoverlast;
      c. Gevaarlijke honden op eigen terrein;
    2. Te bepalen dat deze wijziging daags na bekendmaking in werking treedt.
      Aanleiding
      Algemeen:
      De voorgestelde wijziging van de APV Venlo is het gevolg van de wens om een tweetal wijzigingen door te voeren (A en B) en een bepaling aan de APV toe te voegen (C).
      Wijziging A) Uitbreiding verboden lachgasgebruik;
      Artikel 2:48a APV Venlo wordt uitgebreid zodat er ook bestuursrechtelijk, via een bestuurlijke strafbeschikking (dat geldt met name voor BOA’s), op gehandhaafd kan worden middels de feitcode die de VNG er naar verwachting per 1 november 2021 aan zal koppelen. Dit n.a.v. de motie van de gemeente Rotterdam die tijdens het VNG-congres van 16 juni is aangenomen.
      Wijziging B) Aanpassing woonoverlast;
      Artikel 2:49a, eerste lid APV Venlo wordt aangepast naar voorbeeld van de model-APV, zodat verhuurders van woonruimten voortaan in alle gevallen kunnen worden aangesproken om woonoverlast van hun huurders tegen te gaan. Met de inwerkingtreding van de Wet toeristische verhuur van woonruimte (Stb. 2020, 460) op 1 januari 2021 geldt de zorgplicht voortaan in alle gevallen voor verhuurders van woonruimten. Eerst gold dit niet voor huurders die niet in de desbetreffende gemeente stonden ingeschreven. Als dergelijke huurders overlast veroorzaakten kon de verhuurder daar niet op aangesproken worden. Dat is nu aangepast.
      Toevoeging C) Gevaarlijke honden op eigen terrein;
      Artikel 2:59a wordt toegevoegd om bijtincidenten met honden op privéterreinen te voorkomen. De huidige maatregel geldt alleen voor openbare plaatsen of terreinen van een ander. Een aanvulling voor privéterrein is zeer wenselijk om het aantal bijtincidenten terug te dringen.
      Vervolg
      Bij instemming door uw Raad treedt de wijziging daags na bekenmaking in werking.
  20. 5.c

    Portefeuillehouder: Burgemeester Scholten
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder


    Toelichting:
    Op verzoek van de gemeenteraad is bij de jaarwisseling 2019-2020 geëxperimenteerd met een vuurwerkvrije zone en wel vanuit het Wijkcomité Venlo-Zuid. Gelet op het landelijke verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen per 1 december 2020, is afgezien van het voortzetten van dit experiment.


    Op 6 november 2020 heeft de raad een motie “Vuurwerkverbod” aangenomen, die het college oproept in ieder geval voor de jaarwisseling 2021 de gemeente vuurwerkvrij te verklaren en bij de Tweede Kamer aan te dringen op een algemeen vuurwerkverbod.


    In maart jongstleden heeft het college laten weten dat een totaal vuurwerkverbod door de gemeenteraad zou kunnen worden opgenomen in de APV.
    Op 29 september 2021 heeft de burgemeester op vragen van GroenLinks geantwoord dat hij via een APV-wijziging een voorstel zal voorbereiden voor een algeheel verbod APV, zodat de raad zelf kan kiezen wat hij wil.


    En dat is wat nu voorligt.


    Ruwweg heeft de raad drie opties m.b.t. het raadsvoorstel tot wijziging van de APV:

    1. Het raadsvoorstel afwijzen
      Dat betekent feitelijk dat de actuele landelijke regels worden gevolgd, dus geen totaal verbod, maar een verbod op het zwaarste vuurwerk, zoals knalvuurwerk en vuurpijlen.
      Een argument hiervoor kan zijn om in een wat ‘normalere’ situatie dan vorig jaar (corona) nog eens ervaring op te doen met de ban op zwaarder vuurwerk. Op basis van de resultaten/effecten kan de raad dan volgend jaar mogelijke aanscherpingen overwegen.
    2. Het raadsvoorstel aannemen
      Dat betekent dat het in Venlo verboden is om enig vuurwerk af te steken.
      Dit sluit materieel aan bij de motie die de raad 6 november 2020 heeft aangenomen: “Venlo vuurwerkvrij”.
      Let wel: het vuurwerk mag wel verkocht worden en de handhaafbaarheid is beperkt.
    3. Het raadsvoorstel amenderen
      Op deze wijze kan het raadsvoorstel worden genuanceerd of getemporiseerd. Dat kan bijvoorbeeld door op basis van de huidige APV door het college plaatsen aan te laten wijzen waar tijdens de jaarwisseling geen vuurwerk mag worden afgestoken, de zogenaamde vuurwerkvrije zones. Dit kan gecombineerd worden met het door de gemeente aanbieden van vuurwerkshows. Na de jaarwisseling kan dan bekeken worden of dit voldoende effectief is of dat toch een totaalverbod gewenst is.

    De raad wordt voorgesteld in de oordeelsvorming deze drie opties op hun gevolgen te bezien (denk aan de moeilijkheid van de handhaving en het kostenaspect van eventuele vuurwerkshows) en in de besluitvorming een debat te voeren op basis waarvan een keuze kan worden gemaakt.