- Locatie
fysiek en digitaal via Webex
- Voorzitter
- Gerrit Schuurs en Harro Schroeder
- Toelichting
-
(o.a. Kadernota 2022)
Agendapunten 1 t/m 3 zijn live te volgen via:
www.maaspoort.nl/livestream
Wachtwoord: ad130f0d887e7130
Agendapunten 4 t/m 6 zijn live te volgen via:
https://venlo.raadsinformatie.nl/live - Agenda documenten
Agendapunten
-
118.30 - 19.15 uur Sprekersplein
-
1.a
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Portefeuillehouder: wethouder Alexander VervoortBijlagen
-
1.b
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Portefeuillehouders: wethouder Frans Schatorjé en wethouder Ad RoestBijlagen
-
2
Bijlagen
-
2.a
Steller: Lonneke Janssen (namens Luud Pieko)
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Portefeuillehouder: wethouder Sjors PeetersBijlagen
-
319.30 - 22.30 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
-
3.a
Portefeuillehouder: burgemeester Antoin Scholten
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
De raad wordt voorgesteld om de Strategische Visie, ‘Venlo 2040, een (t)huis om van te houden’ vast te stellen. Met de vaststelling van de strategische visie legt de raad de hoofdrichting vast voor toekomstige ontwikkelingen. In de aanloop naar de nieuwe strategische visie heeft de raad twee werkconferenties gehouden. De afgelopen maanden heeft een groot aantal mensen, in allerlei vormen, hun visie gegeven op de toekomst van de gemeente Venlo. Daarmee hebben zij een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van een congruent toekomstbeeld voor Venlo.
Wat ligt voor?
In de nieuwe strategische visie zijn opgaven toegevoegd zoals (de voortgaande) digitalisering, duurzaamheid, energie en klimaat. Als leidraad voor het bestaande ‘stedelijk’ beleid staat de eerder ingezette strategische koers nog steeds overeind: het zijn van een vitale (in omvang) licht groeiende gemeenschap met voldoende koopkracht om onze voorzieningen in stand te houden, om onze economie draaiende te houden.
Wat is de opgave?
In de nieuwe strategische visie wordt rekening gehouden met de volgende hoofdopgaven:
Klimaat en energie
Een grondige heroriëntatie op hoe wij in onze samenleving invulling geven aan energie- en ruimtegebruik is onvermijdelijk. Dit heeft vergaande gevolgen voor onze huishoudens maar biedt ook kansen voor een grondige herordening van de openbaar ruimte en een kwaliteitsimpuls voor onze binnenstad dan wel bedreigingen voor natuurwaarden en omgevingskwaliteit.
Groeiende verschillen binnen onze gemeenschap
In 2019 kent inmiddels 28,5% van de Venlose bevolking van oorsprong geen Nederlandse achtergrond en een groeiend aandeel binnen onze bevolking is niet in Venlo of in onze regio geboren. Informatisering van de samenleving draagt bij aan groeiende verschillen binnen onze gemeenschap en een versplintering van onze gemeenschap in digitale subculturen die binnen ‘hun’ bubbel denkbeelden en opvatting uitwisselen. Terwijl de overheid een appèl doet op gemeenschapszin en saamhorigheid bevordert deze ontwikkeling het ontstaan van talloze parallelle gemeenschappen.
Versterking economisch fundament
Venlo is economisch gezien gevoelig voor conjunctuurschommelingen en de gevolgen die deze bewegingen hebben voor onze ondernemers en inwoners. Innovaties en nieuwe verdienmodellen bieden kansen, maar kunnen in een paar jaar tijd ook effecten hebben op bedrijfstakken. Onderzoeken laten zien dat het goed is om ons economisch fundament niet alleen verder uit te bouwen te verstevigen, maar vooral ook te verbreden.
Veranderende samenstelling van gemeenschappen
Over twintig jaar neemt de vergrijzing nog steeds toe. We hebben een sterk groeiend aantal nieuwkomers uit Polen en een grote groep inwoners met oorspronkelijke roots in Turkije en in Marokko. Net zoals ‘de Nederlander’ niet bestaat, zo ook ‘de Venlonaar’ niet, tenzij we deze met elkaar samen opnieuw uitvinden.
Wat zijn de ambities?
De ambities voor Thuis in Venlo zijn:
• Er wordt ingezet op bescheiden groei van het aantal inwoners.
• Het aantal Venlonaren met een niet-Venlose oorsprong neemt toe vanwege de aantrekkingskracht van onze economie.
• Internationale medewerkers, kenniswerkers en studenten vragen om aantrekkelijke woonmilieus en voorzieningen.
• Door de toename van het aantal huishoudens vraagt dit om passende woonruimte voor alle doelgroepen, met name de doelgroepen die ondervertegenwoordigd zijn.
• Woningbouw vindt vooral plaats binnen de huidige stedelijke contouren.
• De woningvoorraad zal een kwaliteitsslag moeten maken gelet op de noodzakelijke verduurzaming.
• Verdergaande informatisering zorgt voor grotere verschillen binnen de gemeenschap. Elkaar ontmoeten krijgt andere vormen. De openbare ruimte en onze voorzieningen vervullen daarin een belangrijke rol.
• Digitalisering en domotica vervullen een belangrijke rol bij het langer dan voorheen thuis wonen van inwoners die zorg nodig hebben.
• De overheid garandeert een fatsoenlijk basisniveau van voorzieningen.
• Overheid en inwoners moeten bescheiden zijn in hun verwachtingen over en weer.
Ambities rondom het thema ruimte voor initiatieven zijn:
• De binnenstad heeft in 2040 een andere aanblik. Meer groen, beken zijn zichtbaar en de binnenstad is nog meer een aantrekkelijk woon- en verblijfsgebied geworden met aantrekkelijke voorzieningen.
• Ook in de wijken en dorpen is ontsteend en hebben we werk gemaakt van de klimaatopgave gecombineerd met een impuls om een kwaliteitsslag in de openbare ruimte te maken.
• De klimaatopgaven hebben geleid tot een andere samenstelling van energiebronnen.
Landbouwgrond heeft hierdoor deels een andere invulling gekregen, desondanks zijn de opbrengsten gegroeid.
• De ruimte tussen de kernen houden we open en gebruiken we voor landbouw, recreatieve en toeristische functies. Natuurwaarden zijn versterkt in combinatie met energieopwekking en klimaatadapatie.
• Ruimtelijke ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat er aan de westoever een stadsdeel is ontstaan dat aanvullend is op de historische stadskern.
• In de dorpskernen hebben gerichte investeringen bijgedragen aan unieke en kwalitatieve hoogwaardige dorpse woonmilieus.
Ambities voor werken in Venlo
• Venlo vervult een sleutelpositie binnen het Europese economische kerngebied. De opkomst van China als economische grootmacht en handelspartner heeft geleid tot een strategische heroriëntatie. Het logistieke belang van Venlo is gegroeid door digitalisering en robotsering. Er wordt binnen de logistiek ingezet op vergroting van de toegevoegde waarde.
• Venlo biedt een toegevoegde waarde op het gebied van voedselproductie en gezonde voeding. De Brightlands Campus Greenport Venlo heeft haar vleugels uitgeslagen en er vindt fundamenteel en toegepast onderzoek plaats. Met een aanzienlijke economische spin-off als gevolg. Daarmee is het economisch fundament dankzij de sterke basis die wij al hadden met de maakindustrie, logistiek en agribusiness verder verbreed.
• Meer economie en minder beroepsbevolking biedt ook kansen voor diegenen die in het verleden minder gemakkelijk aan betaald werk konden komen. Menselijk kapitaal is schaarser geworden waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan.
• Een keur aan instrumenten en arrangementen hebben het in Venlo mogelijk gemaakt om zoveel mogelijk inwoners de kans te bieden op betaald werk, passend bij de mogelijkheden van zowel de werkgever als werknemer.
Grenzeloos Venlo
• Wat betreft onze grensligging is het (relatieve) gemak toegenomen waarmee we over en weer aan beide zijden van de grens gebruik maken van elkaars kwaliteiten en profiteren van elkaars aanwezigheid.
• De stedelijke en regionale programmering op een breed scala aan onderwerpen is veel hechter geworden.
Gezondheid op de agenda
• De ambitie om de Gezondste regio te zijn heeft geleid tot een breed aanbod aan economische activiteiten die hieraan invulling geven. Gezonde voeding en een gezonde levensstijl hebben gemaakt dat niet alleen onze economie, maar vooral ook onze inwoners hebben geprofiteerd.
• Onze vrijetijdseconomie heeft een stevige impuls gekregen. Venlo is niet alleen omwille van haar historie, winkelaanbod en ligging de moeite van het bezoeken waard, maar ook door de mogelijkheden om te kunnen wandelen, fietsen, ontspannen en te genieten van al het goede en lekkers uit onze regio.
Rol van de gemeente Venlo
• In de toekomst zijn we in staat op basis van ervaring een onderscheid te maken tussen de verschillende vormen die er bestaan tussen loslaten enerzijds en overnemen anderzijds.
• De gemeentelijke organisatie heeft ook een transformatie doorgemaakt. Digitalisering heeft het mogelijk gemaakt dat iedere inwoner, op ieder moment van de dag, snel zijn gegevens kan inzien en van onze dienstverlening gebruik kan maken.
Vervolg
Als de raad instemt met het voorstel wordt de visie nader geconcretiseerd in onderliggende beleidsdocumenten en daarmee in de begroting. De nieuwe strategische visie wordt daarbij vertaald via strategie, programma’s naar beleid en uitvoering.Bijlagen
-
3.b
Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest
Sessievoorzitter: Harro Schroeder
Toelichting:
In deze bijeenkomst ligt de kadernota 2022 voor. Vraag voor de raad is:
• Welke kaders geven wij het college mee voor de Begroting 2022-2025?
• Wat willen we nog aanvullen of wijzigen?
• Is de input uit de omgevingsanalyse voldoende verwerkt in de kadernota?
Wat ligt voor?
De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de inhoudelijke en financiële kaders voor de programmabegroting 2022 – 2025. Als onderlegger voor het debat is ter informatie bijgevoegd het voorlopige financieel resultaat 2020 (RIB 2020-50).
In deze oordeelsvormende bijeenkomst wordt de raad in de gelegenheid gesteld om politieke vragen te stellen aan het college en met elkaar te debatteren en argumenten uit te wisselen over de kaders voor 2022 en van gedachten te wisselen over moties en amendementen.
Voorafgaand aan de oordeelsvorming is het voor bewoners en partners van 18.30 tot 19.15 uur mogelijk om in te spreken op de kadernota 2022 en de RIB over het voorlopige rekeningresultaat 2020. Voor een toelichting op het financiële meerjarenperspectief zie de paragraaf budgettaire context.
Jaarstukken RIB 50
Goed om te weten is dat de jaarrekening 2020 met een positief resultaat van € 14 miljoen afsluit.
De afrekening met de zorgaanbieders is nu nog niet meegenomen. Op dit moment wordt de accountantscontrole afgerond. Maar ook hier wordt een positief resultaat verwacht. Daarnaast is sprake van een begroot begrotingsoverschot van € 5,5 mio. dat door een begrotingswijziging al is toegevoegd aan het (weerstands)vermogen.
Besluitvorming
In de (besluitvormende) raadsvergadering over de Kadernota op 26 mei kunnen de fracties hun algemene beschouwingen presenteren als context en ter onderbouwing van hun wensen voor de begroting.
In RIB 50 vindt u al een eerste richting aan voor een toekomstig voorstel van het college voor de bestemming van het positieve resultaat. Hierbij gaat het om enkele budgetoverhevelingen, eigen inbreng voor de Regiodeal/Investeringsagenda, agiostorting voor de BV Campus Greenport, doorontwikkeling raadsgriffie en tot slot mitigeren woonlasten (riool en afval).
Het raadsdebat over de bestemming van dit budget vindt plaats op 30 juni bij behandeling van het voorstel over de definitieve jaarrekening 2020.
Vervolg
Na vaststelling van de kadernota werkt de organisatie deze kaders en opdrachten uit in de conceptbegroting. Bij de behandeling van de begroting wordt de raad gevraagd om in te stemmen met de wijze waarop het college daaraan concreet invulling is gegeven.Bijlagen
-
419.30 - 19.50 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
-
4.a
Portefeuillehouder: wethouder Marij Pollux
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Voorgesteld wordt vast te stellen: de Regionale Energiestrategie Noord- en Midden Limburg 1.0 (RES NML 1.0). Ingevolge het klimaatakkoord is het vaststellen van een RES verplicht.
Op hoofdlijnen stelt u met de RES NML 1.0 de volgende ambities vast:
• Door middel van energiebesparing en kleinschalige opwek in 2030 minimaal 25% minder CO2 uitstoten dan in 2015. Dit sluit aan bij de aanpak uit het uitvoeringsprogramma Venlo Circulaire en Duurzaam hoofdstad.
• Met duurzame zon- en windprojecten in de regio 1.200 gigawatt uur duurzame energie opwekken in 2030 (vergund in 2025). Momenteel wordt gewerkt aan een regionaal afsprakenkader met betrekking tot de samenwerking en programmering van grootschalige opwek projecten. De uitwerking van dit bod dient zich te vertalen in lokale projecten. In Venlo is maar beperkt ruimte voor de echte grootschalige scenario’s als een energielandschap.
• Regionale warmtebronnen in beeld brengen en afstemmen. Venlo loopt hierin voorop en dient ook als voorbeeld voor de andere gemeenten. Eind 2021 dienen alle gemeenten een lokale transitievisie te hebben.
• Participatie en draagvlak: afspraken maken over minimaal 50% lokaal eigendom bij de opwek van energie. En sociale duurzaamheid krijgt specifieke aandacht in de uitvoering van projecten. De verankering van de uitgangspunten over lokaal medezeggenschap zijn ook meegenomen in het onlangs door de raad vastgestelde ‘Beleidskader nieuwe energie’ van de gemeente Venlo.
Dit raadsvoorstel is de nadere uitwerking van de door u in februari 2021 oordeelsvormend behandelde Raadsnotitie Concept RES NML 1.0 (RN 2021-1).
De RES NML 1.0 is opgesteld door 17 regionale partners: gemeenten, provincie en het Waterschap Limburg. In de periode februari en maart zijn de volksvertegenwoordigers, belanghebbenden en inwoners van onze regio geconsulteerd over de Concept RES NML 1.0
Ten opzichte van de Raadsnotitie met concept RES 1.0 zijn er geen grote inhoudelijke wijzigingen. Enkele uitwerkingen zijn nog wat verder geconcretiseerd.
Financieel
De rijksoverheid zal nog bekijken welke middelen vanuit het rijk beschikbaar komen voor de uitvoering van de taken door de gemeenten vanuit het klimaatakkoord.
In de begroting van het programma Venlo Duurzame en Circulaire hoofdstad is rekening gehouden met kosten voor de eerste vertaalslag van RES NML 1.0 naar lokaal beleid. Dit komt terug in de diverse programmalijnen van het Programma Venlo Duurzame en Circulaire Hoofdstad.
Vervolgprocedure voor de raad
De gemeenten, provincie, het Waterschap en Enexis staan samen met de omgeving aan de lat om de afspraken uit de RES waar te maken. Deze afspraken worden, na vaststelling van de RES NML 1.0 vastgelegd in een uitvoeringsconvenant. Onderdeel van het convenant zijn in ieder geval de bestuursafspraken over de verankering van de RES in het omgevingsbeleid en de afspraken over de toekomstige regionale samenwerking. Onderdeel van dit uitvoeringsdocument vormt ook een monitoringsysteem, waarmee de voortgang van de RES gevolgd kan worden. Het college van BenW zal de raad meenemen in deze vervolgstappen, o.a. via de raadswerkgroep Omgevingswet.
Na vaststelling/akkoord door gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur van het Waterschap, zal de RES NML 1.0 op 1 juli 2021 worden ingediend bij het rijk.
De RES NML zal twee jaarlijks worden herzien.Bijlagen
-
519.50 - 20.00 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
-
5.a
Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Voorgesteld wordt:- het conditieniveau “CROW Basis” vast te stellen als onderhoudsniveau voor begraafplaatsen zoals beschreven in het CROW. Dit houdt in dat de begraafplaatsen ‘functioneel’ worden onderhouden. ‘Functioneel betekent hier dat maximaal 10% van het totale beeld onvoldoende is.
- het meerjarenplan onderhoud begraafplaatsen Venlo 2021-2030 voor alle gemeentelijke begraafplaatsen vast te stellen;
- een voorziening te vormen voor het meerjarenplan onderhoud begraafplaatsen Venlo.
In de door de gemeenteraad vastgestelde Beheervisie gemeentelijke begraafplaatsen van 27 november 2019 (RV 2019-45) is dit ‘meerjarenplan onderhoud begraafplaatsen Venlo 2021-2030’ (verder te noemen BBV) aangekondigd.
Het betreft hier onderhoud van bestaande begraafplaatsen, dus niet nieuwe aanleg van begraafplaatsen.
Inhoudelijk
Het voorgestelde conditieniveau “CROW Basis” houdt in, dat we de begraafplaatsen functioneel onderhouden, dat wil zeggen dat maximaal 10% van het totale beeld een ‘onvoldoende’ mag krijgen.
Op basis van het BBV is het mogelijk renovaties of vervangingen van onderdelen van begraafplaatsen als voorziening op te nemen in de jaarlijkse begrotingen.
De jaarlijkse gelijkmatige dotatie uit de baten en lasten aan de voorziening vangt schommelingen in de lasten van het onderhoud aan de begraafplaatsen op.
Op basis van het meerjarenplan onderhoud Begraafplaatsen is per jaar gemiddeld € 40.000 benodigd. Financiering geschiedt uit de basten en lasten. Er wordt geen extra geld gevraagd. Het voorstel voor een voorziening is een ‘systeem wijziging’ (van baten en lasten naar voorziening).
Het doel van deze systeemwijziging is, om de raad een ander sturingsinstrument te bieden. De combinatie van het vaststellen van een onderhoudsniveau en het vormen van een voorziening zorgt voor het vergroten van transparantie naar college en raad ten aanzien van onderhoud begraafplaatsen.
Vervolgprocedure voor de raad
Het overzicht van de stand van de voorzieningen is in de Kadernota en de Begroting te volgen. Over 5 jaar vraagt het college de raad conform het beleidskader ‘Reserves en Voorzieningen’ om opnieuw het meerjarenplan onderhoud begraafplaatsen Venlo (de actualisatie) vast te stellen.Bijlagen
-
5.b
Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
De raad wordt voorgesteld om de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Venlo 2021 vast te stellen (Verordening BRP Venlo 2021). De verordening stelt de kaders voor verstrekking van gegevens uit de BRP. Dit geeft het bestuur de bevoegdheid om gegevens uit de BRP te verstrekken aan binnengemeentelijke afnemers en aan derden. Dit gebeurt onder voorwaarden en is beperkt tot gebruik voor belangrijke maatschappelijke doeleinden. In de huidige gemeentelijke verordening is meer geregeld dan wenselijk is. Ook is de huidige verordening verouderd. Daarom wordt deze regeling nu vervangen. Als de raad instemt met het voorstel zal het college de Nadere Regels Gegevensverstrekking BRP uitwerken.Bijlagen
-
620.00 - 20.10 uur DOMEIN 3: Gezond & Actief Venlo
-
6.a
Portefeuillehouder: wethouder Frans Schatorjé
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
1. In te stemmen met de uniformering klanttarieven GR Omnibuzz en de toepassing van de Landelijke Tariefindex per 1 januari 2022;
2. Hiertoe artikel 9, lid 2, sub g van de Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarbij behorende toelichting te wijzigen conform bijgaand besluit;
3. Kennis te nemen van het te verwachten structureel financieel voordeel van € 35.000,- met ingang van het jaar 2022. Dit voordeel wordt meegenomen bij de integrale afweging begroting 2022-2025.
Bij GR (Gemeenschappelijke Regeling) Omnibuzz gelden vanuit het verleden verschillende klanttarieven voor de regio’s Midden- en Noord-Limburg ten opzichte van Zuid-Limburg. Zo betalen klanten uit Noord- en Midden-Limburg € 0,71 per zone en in Zuid-Limburg € 0,83 per zone terwijl het om dezelfde collectieve vervoersvoorziening gaat. Omdat deze situatie als ongewenst wordt ervaren, wordt voorgesteld het klanttarief voor heel Limburg te bepalen op € 0,83 per zone. Voor de Noord- en Midden Limburgse deelnemers betekent dit per klant een gemiddelde kostenverhoging van € 8,09 op jaarbasis. Het college acht dit acceptabel.
Tevens wordt voorgesteld om de Landelijke Tariefindex op het klanttarief toe te passen waarmee de relatie met het OV-tarief structureel wordt geborgd.
Hiermee komt de zoneprijs tevens dichter bij de prijs van het Openbaar Vervoer (OV) te liggen. Dit betekent dat we een stap dichter bij het doel van gemeenten komen, om Omnibuzz - klanten zoveel mogelijk te stimuleren gebruik te maken van het OV.
Het cliëntenpanel van Omnibuzz is om advies gevraagd en is akkoord met zoveel mogelijk gelijkschakeling van het Omnibuzz aan het OV – tarief.
Wel heeft het panel enige zorg uitgesproken over een mogelijk afschrik-effect op Noord- en Midden Limburgse cliënten door de – zij het geringe – verhoging.
Er zal worden gemonitord, of individuele klanten om financiële redenen afhaken en niet meer willen/kunnen reizen. Mocht dit het geval zijn, dan wordt dit opnieuw bekeken.Bijlagen
-
720.10 - 20.35 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, 19.50 - 21.10 uur Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
-
7.a
Portefeuillehouder: wethouder Marij Pollux
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
Het Ambitiedocument Fiets vast te stellen. Dit ambitiedocument is het eerste onderdeel van het Fietsplan Venlo. Het Fietsplan bestaat uit twee onderdelen:- Ambitiedocument Fiets (wat nu voorligt aan de raad, ter vaststelling)
- Uitvoeringsprogramma Fiets (ter vaststelling door het college; de raad zal worden betrokken bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma)
Met vaststelling van het Ambitiedocument Fiets beoogt de raad het fietsgebruik in de gemeente Venlo te verhogen door in te zetten op zowel fietsstimulering als infrastructurele verbeteringen. Om de ambitie te bereiken, zijn de volgende doelen geformuleerd:
- Meer en vaker fietsen
- Veilig Fietsen
- Een belangrijkere positie voor de fiets in de ketenmobiliteit
Het Ambitiedocument Fiets is ontwikkeld met circa 25 externe partners, met name lokaal en regionaal; tevens zijn de gegevens meegenomen uit een enquête onder 1000 Venlose fietsers.
Inhoudelijk
Het Ambitiedocument Fiets sluit aan bij de in januari 2018 door de raad vastgestelde Trendsportal/Mobiliteitsvisie van de gemeente Venlo en de daarin geformuleerde doelen:- Ondersteunen milieu & energietransitie
- Verbeteren ruimtelijk economische bereikbaarheid
- Aantrekkelijk mobiliteitssysteem
- Verbeteren verkeersveiligheid
- Verhogen kwaliteit van leven
Trendsportal heeft als ambitie om in 2040 de meest klimaatvriendelijke, meest toegankelijke en meest verkeersveilige regio van Nederland te zijn. Fietsen is voor alle drie de aspecten hét ultieme middel om dat doel te bereiken. Het opstellen van een Fietsplan Venlo is een nadere uitwerking van de mobiliteitsvisie met bijbehorende ambities en van de motie ‘Venlo Fietsstad’.
Financieel
Het Ambitiedocument Fiets heeft op zichzelf geen directe financiële consequenties. De financiële doorkijk zal in het nog op te stellen uitvoeringsplan vorm krijgen. De eventueel benodigde investeringen zullen dan elke keer bij de begrotingsbehandelingen worden opgevoerd,
Vervolgprocedure voor de raad
Na vaststelling van het Ambitiedocument zal het Uitvoeringsprogramma Fiets worden opgesteld.Bijlagen
-
7.b
Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom
Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
Toelichting:
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Trade Port West Truckparking gewijzigd ten opzichte van het ontwerp vast te stellen. De huidige parkeerplaats aan de James Cookweg met de bijbehorende faciliteiten wordt namelijk uitgebreid en krijgt een permanent karakter. Als de raad instemt met het voorstel ontstaat de mogelijkheid om circa 175 vrachtwagen parkeerplaatsen toe te voegen. De bestaande horecavoorziening met was- en douchegelegenheid wordt binnen de parking verplaatst. Hiervoor wordt een nieuw gebouw opgericht. In het bestemmingsplan wordt verder, onder voorwaarden, de mogelijkheid geboden tot het realiseren van slaapcabines voor chauffeurs. Met dit bestemmingsplan wordt voorzien in een groeiende behoefte aan het beveiligd parkeren van vrachtwagens.
Provincie Limburg en belanghebbenden zijn bij de planontwikkeling betrokken. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan.
Financieel
De betreffende gronden zijn in eigendom van de gemeente. Voor het gedeelte van de uitbreiding worden de gronden in erfpacht uitgegeven. Het bestaande deel wordt verhuurd (beide aan dezelfde exploitant voor een periode van 30 jaar). De exploitant betaalt de huur aan de gemeente (erfpachtcanon). De kosten voor de planologische inpassing en de basisinrichting (verharding) van het terrein worden gedekt door gemeente, BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo, een bijdrage uit Europese subsidie en nog een (kleine) bijdrage van Ondernemend Venlo. Een exploitatieplan is niet nodig.
Vervolg
Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het besluit 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die termijn kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ten aanzien van de in het plan aangebrachte wijzigingen kan iedereen in beroep gaan bij de Raad van State.Bijlagen