Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 10 juni 2020

19:00 - 22:30
Locatie

digitaal

Toelichting

De vergadering is live te volgen via: https://venlo.raadsinformatie.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Sessievoorzitter: Gerard IJff

  2. 1.a

    VVD -  Marianne Steenmetz


    Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest

  3. 1.b

    EENLokaal, Leon van den Beucken + SP, Ton Heerschop


    Portefeuillehouder: Frans Schatorjé

  4. 2
    19.30 - 20.00 uur PARALLELSESSIE DOMEIN 3: Gezond & Actief Venlo (‘Mensenwerk’)
  5. 2.a

    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
    Portefeuillehouder: wethouder Frans Schatorjé


    Toelichting:
    Op verzoek van de raad ligt nu de evaluatie voor van het beleidsplan ‘Een bijzondere tijd’.
    In de evaluatie wordt op hoofdlijnen ingegaan op de uitkomsten in algemene zin en per domein: Jeugd, Wmo en participatie. De raad wordt gevraagd om over deze evaluatie van gedachten te wisselen en accenten aan te geven die in de herijking van het beleid van het sociaal domein bijzondere aandacht verdienen. De uitkomsten worden meegenomen in het vervolgtraject.


    Spoorboekje aangepast
    Vanwege de coronacrisis is het spoorboekje aangepast voor de herijking van het beleidsplan voor het sociaal domein. Niet alleen de planning is aangepast maar ook de manier waarop inwoners en stakeholders worden geconsulteerd. Dat gebeurt nu via social media of andere digitale tools en platforms. Bedoeling is om het herijkte beleidsplan in januari 2021 aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. De raad wordt gevraagd ook hier op te reageren.


    Themabijeenkomst 3 juni
    Helder is dat de beoogde transformatie van het sociaal domein een complexe opgave is die (nog steeds) de nodige aandacht vraagt. Tijdens de themabijeenkomst op 3 juni over het sociaal domein wordt uitgebreid stilgestaan bij de evaluatie van het huidige beleid en het vervolgproces en worden de raadsleden in de gelegenheid gesteld om hierop te reageren en vragen te stellen. Hiervoor wordt onder ander gebruik gemaakt van stellingen die aan u worden voorgelegd.


    Wat ligt voor?
    In 2015 is de gemeente van start gegaan met de nieuwe wettelijke decentralisatietaken op basis van het beleidsplan “Een bijzondere tijd, beleidsplan decentralisaties in het sociaal domein gemeente Venlo”. Nadat het financiële tekort in 2017 in het sociaal domein aan het licht kwam is op verschillende punten bijgestuurd. Zo is de toegang (sociale wijkteams) anders georganiseerd, zijn de uitvoeringsteams losgelaten en is de zorg voor een deel op een andere manier ingekocht. De uitgangspunten en de doelstellingen uit het beleidsplan zijn echter steeds overeind gebleven.


    In het beleidsplan ‘Een bijzonder tijd’ werden indertijd meer dan 300 doelstellingen geformuleerd. Om de evaluatie overzichtelijk te houden zijn alle doelstellingen en uitgangspunten uit de nota “Een bijzondere tijd” nu samengebundeld in 23 punten.
    In de evaluatie die nu ter bespreking voorligt, wordt de stand van zaken van het beleid toegelicht.

  6. 3
    19.30 - 20.15 uur PARALLELSESSIE DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  7. 3.a

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom (vervanger voor wethouder Sjors Peeters)


    Toelichting
    Aan de raad wordt gevraagd om de benoemingstermijn van de voorzitters en de leden van de Adviescommissie Welstand en Erfgoed te verlengen van 1 november 2019 tot 1 januari 2022, omdat de huidige termijn is verlopen. Dit is de maximale zittingsduur voor leden van de Adviescommissie. De voorzitters, die tevens een inhoudelijke rol hebben als architect, hebben naar verwachting gefunctioneerd.
    Deze adviescommissie vervalt van rechtswege, zodra de Omgevingswet in werking treedt. Het is nog onduidelijk wanneer dat zal zijn. De huidige leden kunnen overigens overgaan in de nieuwe in te stellen gemeentelijke adviescommissie.

  8. 3.b

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest (als vervanger voor wethouder Sjors Peeters)


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld:

    1. de zienswijze tegen het ontwerp-bestemmingsplan en de inspraakreactie tegen het
            beeldkwaliteitsplan Cradle2Cradle woonwijk ’t Ven Noord conform de reactienota niet
             over te nemen;
      2. voor het plangebied van dit bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen;
      3. het bestemmingsplan Cradle2Cradle woonwijk ’t Ven Noord vast te stellen;
      4. het beeldkwaliteitsplan Cradle2Cradle woonwijk ’t Ven Noord vast te stellen en aan de
             Welstandsnota te koppelen.

    Voor de ontwikkeling van deze 10 C2C geïnspireerde woningen is met de initiatiefnemer een anterieure overeenkomst gesloten met afspraken over financiën, het proces, C2C aspecten, toetsing en onderlinge taken en verplichtingen. Daarmee is het kostenverhaal verzekerd en is het risico op planschade afgedekt.
    Voor deze ontwikkeling heeft de raad op 26 september 2018 een krediet beschikbaar gesteld van € 392.230,00 (RV2018-52).


    Met betrekking tot het ontwerp-bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan is één gecombineerde reactie ingebracht. Tegen het ontwerp-besluit hogere waarden Wet Geluidhinder zijn geen zienswijzen ingekomen. De tegen het ontwerp-bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan ingebrachte reactie is in de bijgevoegde reactienota samengevat en van een standpunt voorzien. De ontvangen reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van de planstukken.


    Na vaststelling van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan door uw raad wordt het vaststellingsbesluit van de raad samen met het besluit van het college tot vaststelling van hogere waarden, alle met bijbehorende stukken, ter inzage gelegd kunnen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingebracht gedurende de zes weken (ter inzage legging) tegen het bestemmingsplan beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State; dit geldt eveneens voor het besluit tot vaststelling van ‘hogere waarden’.
    Tegen een vastgesteld beeldkwaliteitsplan staan geen rechtsmiddelen open.

  9. 3.c

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder; wethouder Ad Roest


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt om de jaarstukken 2019 en de begroting 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg-Noord vast te stellen. Het negatief resultaat van de jaarrekening 2019 ad € 17.127,- wordt toegevoegd aan de rekening courant van de GR Maasveren-Limburg Noord. Dit heeft geen financiële consequenties voor de deelnemende gemeenten. De kosten en investeringen worden gedekt binnen de exploitatie van de Maasveren. De grootste verschillen komen door het onderhoud van veerstoepen, het realiseren van rustplateaus voor mensen met een beperking en de investering in duurzaamheid.

  10. 3.d

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest (als vervanger voor wethouder Sjors Peeters)


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt het beleidskader voor particulier opdrachtgeverschap woningbouw ’t Ven Oost vast te stellen. Het beleidskader vormt de uitwerking van spoor A van het Ruimtelijke en programmatisch kader dat het college van B&W op 10 juli 2028 heeft vastgesteld, na een langjarig traject van planvorming over dit verouderde glastuinbouwgebied.
    ’t Ven Oost ligt een verouderd glastuinbouwgebied dat ligt binnen de contour van de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo uit 2014. Deze visie biedt mogelijkheden voor een mix van wonen met lage dichtheid, water en natuur, met het onderliggende landschap, cultuurhistorie en de overige bijzondere kwaliteiten van het gebied als vertrekpunt.
    Het meest recent bent u over dit dossier geïnformeerd met de Raadsinformatiebrieven 2018-92 en 2019-120.


    Wat ligt voor?
    In dit beleidskader vindt u de randvoorwaarden voor nieuw vast te stellen bestemmingsplannen voor de aangegeven ontwikkellocaties. Op die plekken kan de bestemming gewijzigd worden naar woondoeleinden in combinatie met agrarisch met natuurwaarden of natuur. Op deze plekken levert het herbestemmen van de aanwezige kassen een wezenlijke bijdrage aan de gewenste openheid in het landschap.
    Door toevoeging van een beperkt aantal bouwkavels op een aantal strategisch gelegen ontwikkellocaties aan de bestaande linten (waar nu nog tuinderskassen staan), worden de openheid in het landschap en waardevolle zichtlijnen terug verkregen.
    Het herbestemmen van bestaande glasopstallen wordt onder voorwaarden mogelijk gemaakt via bestemmingsplanherzieningen per ontwikkellocatie. Het terrein dat niet voor woondoeleinden beschikbaar komt, wordt dan bestemd en ingericht als agrarische gronden met natuurwaarden of natuur.


    Inspraakreacties
    Op het plan zijn 10 inspraakreacties ingediend. Zie daarvoor de nota van inspraak. Voorgesteld wordt de inspraakreacties deels over te nemen, voor zover deze betrekking hebben op de provinciale Ruimte voor Ruimte regeling. Dit leidt tot aanpassingen van het ontwerpbeleidskader. De wijzigingen zijn verwerkt in bijgaande nota van wijzigingen en in het raadsvoorstel.


    Vervolg
    Na vaststelling wordt het besluit tot vaststelling van het beleidskader bekend gemaakt in het gemeenteblad. Daags na publicatie treedt het beleidskader in werking en dient het als basis voor bestemmingsplannen die initiatiefnemers op kavelniveau en in particulier opdrachtgeverschap kunnen uitwerken. Vaststelling en bekendmaking van het beleidskader leidt er toe dat potentiële initiatiefnemers voor woningbouw in ’t Ven-Oost bekend zijn met de voorwaarden waaronder medewerking wordt verleend aan de vaststelling van een bestemmingsplan voor die woningbouw. Wordt niet aan de voorwaarden voldaan, en wenst de initiatiefnemer zijn aanvraag toch door te zetten, dan kan onder verwijzing naar het beleidskader de aanvraag worden afgewezen.
    Het beleidskader heeft een geldigheidsduur van 10 jaar. In deze periode kunnen bestemmingsplannen worden ingediend. Daarna vervalt het beleidskader van rechtswege.

  11. 4
    20.15 - 20.30 uur Pauze
  12. 5
    20.30 - 22.30 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
  13. 5.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt vast te stellen: de Verordening bedrijveninvesteringszone 20 bedrijventerreinen Venlo. Het betreft thans 20 bedrijventerreinen omdat bedrijventerrein Ariënsstraat in Tegelen is toegevoegd.
    Het in werking treden van de verordening is afhankelijk van het resultaat van de draagvlakmeting onder de bedrijven. Deze draagvlakmeting zal plaatsvinden in de maanden september tot en met november 2020. Bij gebleken onvoldoende draagvlak zal de verordening niet in werking treden.


    De huidige BIZ regeling voor de 19 bedrijventerreinen in Venlo is sinds 1 januari 2016 van kracht (BIZ 19 bedrijventerreinen Venlo) en loopt tot januari 2021.
    Kern van de regeling is dat het een belastingheffing mogelijk maakt voor niet-woningen, waarbij in dit geval is gekozen voor een vast bedrag op jaarbasis voor iedere ondernemer. De inkomsten uit die heffing worden als een subsidie toegekend aan de Stichting Parkmanagement Venlo. Op deze wijze is er budget voor handen voor diverse activiteiten ten behoeve van de bedrijventerreinen.
    Door een vertegenwoordiging van de ondernemers is dit jaar aangegeven dat zij insteken op een voortzetting van de BIZ regeling. De effecten van de ingeslagen weg zijn merkbaar en zeker in deze tijd is het voor de bedrijventerreinen van groot belang draagvlak en (financiële) armslag te hebben om in en ten behoeve van het gebied activiteiten te kunnen ontplooien.

  14. 5.b

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom


    Toelichting:
    De huidige BIZ regeling in het winkelcentrum was geldig tot januari 2021.
    Door een vertegenwoordiging van de ondernemers is aangegeven dat zij insteken op een voortzetting van de BIZ regeling. Met dit raadsvoorstel wordt dit opnieuw juridisch geborgd.


    Wat ligt voor?
    De effecten van de ingeslagen weg zijn merkbaar en zeker in dit Corona tijdperk is het voor het winkelcentrum van belang draagvlak en (financiële) armslag te hebben om in het gebied activiteiten te kunnen ontplooien. Vanuit gemeentezijde is vanaf 2015 volle medewerking verleend aan het tot stand komen van de huidige regeling en worden het belang en de effecten ervan ook ingezien. Om die reden is het verzoek van de ondernemers om de noodzakelijke stappen te zetten en besluiten te nemen om een voortzetting mogelijk te maken, ook aangegrepen.

  15. 5.c

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt vast te stellen: de Verordening BIZ Centrum Tegelen.
    De inwerkingtreding is afhankelijk van het resultaat van de draagvlakmeting onder de bedrijven. Deze draagvlakmeting zal plaatsvinden in de maanden september tot en met november 2020.
    Bij gebleken onvoldoende draagvlak zal de verordening niet in werking treden.


    De huidige BIZ regeling voor het centrum van Tegelen is sinds 1 januari 2012 van kracht.
    Kern van de regeling is dat het een belastingheffing mogelijk maakt voor niet-woningen.
    De inkomsten uit die heffing worden als een subsidie toegekend aan de Stichting Ondernemersfonds Tegelen Centrum. Op deze wijze is er budget voor handen voor diverse activiteiten ten behoeve van het winkelcentrum.
    Door een vertegenwoordiging van de ondernemers is dit jaar aangegeven dat zij insteken op een voortzetting van de BIZ regeling. De effecten van de ingeslagen weg zijn merkbaar en zeker in deze tijd is het voor het winkelcentrum van groot belang draagvlak en (financiële) armslag te hebben om in en ten behoeve van het gebied activiteiten te kunnen ontplooien.

  16. 5.d

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Ad Roest


    Toelichting:
    De raad wordt gevraagd de Voortgangsrapportage 2020 vast te stellen. In deze VoRap wordt gerapporteerd over de voortgang van het beleid per programma en de financiële afwijkingen. Uitgegaan wordt van behoedzame scenario’s, wat maakt dat de uitgangspositie van de gemeente Venlo de afgelopen twee jaar sterk is verbeterd. Het financieel resultaat sluit in het eerste kwartaal van 2020 af met een verwacht positief resultaat van € 35.000,- .


    Opgemerkt wordt dat het gelukt is om de uitgaven in het sociaal domein financieel gezien in evenwicht te houden. Dat zien we terug in het resultaat van het eerste kwartaal.
    Nieuwe tegenvaller waar rekening mee gehouden moet worden, is de stijging in de kosten voor de hulp in de huishouding. Dit is ontstaan door de aanzuigende werking die uitgaat van het landelijk ingevoerde abonnementstarief die niet volledig wordt gecompenseerd door het Rijk.
    Daar staat tegenover dat het lukt om inwoners met een ondersteuningsvraag vaker te verwijzen naar lichtere en goedkopere vormen van ondersteuning. Zo wordt meer gebruik gemaakt van woonvoorzieningen voor begeleiding groep en begeleiding individueel in plaats van de duurdere maatwerkvoorzieningen beschermd wonen. Deels heeft het positieve resultaat echter ook te maken met de achterstand in de uitvoering van ruimtelijk fysieke projecten. Sprake is van een incidenteel voordeel van € 287.000 aan kapitaallasten. Voor meer informatie over de afwijkingen op hoofdlijnen: zie de samenvatting.


    Impact corona
    In de VoRap wordt verder ingegaan op de mogelijke impact van de coronacrisis op de financiële situatie van de gemeente Venlo. Zo moet rekening gehouden worden met inkomensderving. Sprake is van lagere opbrengsten parkeren, toeristenbelasting en verhuur van sport-, cultuur- en gemeenschapsaccommodaties. Dat laatste wordt door het rijk gecompenseerd tot - in ieder geval -1 juni. NB: het is goed om als raad het college naar de bandbreedte te vragen (inschatting van de kosten en de risico’s).


    Daarnaast wordt van de gemeente gevraagd om uitvoering te geven aan rijksbeleid. Zo voert de gemeente de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) uit, verstrekken we leningen voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen bij ondernemers te voorkomen en is extra inzet nodig op het gebied van de handhaving.


    Verder moet ook rekening gehouden worden met een daling van de uitstroom van het aantal bijstandsuitkeringen. Inwoners die op dit moment instromen zijn de werknemers met een uitzendcontract of een 0-uren contract die geen recht op WW hebben of een beroep kunnen doen op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW-regeling). Ook de uitstroom richting werk neemt verder af omdat de intensieve begeleiding naar werk op dit moment niet mogelijk is.


    Vervolg
    De prognoses over de effecten van de crisis op de lokale economie zijn nu nog niet goed te kwantificeren. Corona raakt de economie van Noord Limburg echter hard, zo blijkt uit de meest recente berekeningen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (rapport Panteia 22 mei 2020). Mogelijk is sprake van een meer duurzame crisis. Na de zomervakantie krijgt de raad een meer concreet gekwantificeerde impactanalyse voorgelegd. Dat is ook duidelijk wat de compensatie is vanuit het Rijk.

  17. 5.f

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: Marij Pollux


    Toelichting:
    De raad wordt gevraagd :

    1. in te stemmen met het voorliggend uitgewerkt ontwikkelscenario (4) Truuj Bolwater voor het Bastion Lichtenberg als transformatiekader voor dit in Q4 gelegen bouwblok.
    2. de voor de uitvoering, van het onder 1 genoemde scenario, benodigde aanvullende gemeentelijke financiële inspanning van € 1,3 mio (dekking extra onrendabele top ten opzichte van de huidige GREX) beschikbaar te stellen en dit voor een bedrag van 1,1 mio ten laste te brengen van de Algemene Grondreserve.

    Aanleiding en scenario’s
    Vorig jaar zijn binnen het herontwikkelingsprogramma Q4 - Bastion Lichtenberg drie basis scenario’s uitgewerkt (zie blz. 5 van het raadsvoorstel); het nu voorgestelde en meest wenselijke (vierde) scenario Truuj Bolwater is hieruit ontstaan.. Dit scenario is tot stand gekomen samen met de betrokken bewoners en ondernemers.
    Dit alles ter uitwerking van raadsbesluit 2017-77 en daarop gedane toezeggingen aan de raad, met betrekking tot de herprogrammering van Q4 en Maaswaard.


    Vanuit de gekozen samenwerking, en de gedeelde verantwoordelijkheid van partijen is daarop voortgewerkt. Nu ligt er een uitvoerings-gereed plan. Een plan dat toekomst biedt voor dit nog te ontwikkelen blok in Q4. Het doorontwikkelde scenario is kernachtig geschetst op de tekening, die als bijlage 2 bij het raadsvoorstel zit.


    Met raadsinformatie-brief 2019/89 werd de raad door het college geïnformeerd over de keuze voor scenario Truuj Bolwater. Daarbij werden de kern- en uitgangspunten van dit scenario toegelicht; deze zijn verbeeld in een schetstekening (bijlage 1).


    Inhoudelijk
    De aanpak voor ontwikkelscenario ‘Truuj Bolwater’ voorziet in :
    • het verbeteren en verkopen van de gemeentelijke panden aan de Maaskade en de Bolwaterstraat;
    • sloop van bestaande panden aan de Ginkelstraat en een geïnteresseerde partij voor een herontwikkeling met woningbouw;
    • het realiseren van een centrale, groene binnentuin voor gemeenschappelijk gebruik door de aangrenzende bewoners/ondernemers in het blok.


    Ook de uitvoering geschiedt door en met de betrokkenen. De samenwerking aan de totstandkoming van dit scenario heeft geleid tot een breed draagvlak.
    Met het in gang zetten van dit scenario voor het Blok Lichtenberg komt in Q4 het laatste blok, waar een forse transformatie nodig is, in de komende jaren tot ontwikkeling. Gepland wordt dit scenario uit te voeren binnen circa 5 jaar vanaf raadsbesluit, dus in de periode tot 2025.


    Financieel
    De totale opbrengsten uit de verkoop dekken niet de totale kosten van het plan. Voor de uitvoering van het scenario is een aanvullende gemeentelijke bijdrage van € 1,1 mio benodigd. De belangrijkste nieuwe kostenposten zijn, de benodigde constructieve aanpassingen ten behoeve van het behoud van de panden, het in de afgelopen jaren toegenomen achterstallig onderhoud aan de panden waarmee in de taxaties rekening is gehouden, de kosten in verband met de te creëren van een gezamenlijke binnentuin en de herontwikkeling aan de Ginkelstraat.


    De voorgestelde dekking vanuit de Algemene Grondreserve loopt technisch gezien via een verliesvoorziening die gevormd wordt vanuit die reserve. De Algemene Grondreserve is de geëigende manier om een verliesvoorziening te vormen/aan te vullen conform de Nota reserves en voorzieningen van de gemeente Venlo (herzieningen van grondexploitaties binnen inhoudelijk ongewijzigd vastgesteld project).


    Met de aanvullende gemeentelijke investering wordt in gang gezet, dat ook door derden in het blok wordt geïnvesteerd. In totaal gaat het daarbij om zo’n € 1,8 mio.
    Een algehele herziening van de totale grondexploitatie Q4 zal, zoals gebruikelijk en vastgelegd in de Nota Grondbedrijf, bij de jaarrekening 2020 worden opgesteld.


    Zie voor een meer uitvoerige uitleg en onderbouwing de financiële paragraaf van het raadsvoorstel.