Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering: Oordeels- en Besluitvorming

woensdag 13 november 2019

19:00

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: Gerard IJff

  2. 1.a

  3. 1.b

  4. 2

  5. 2.a
    DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  6. 2.a.2

    Spreektijden:
    Per fractie 5 minuten
    Portefeuillehouder(s) 10 minuten
    Interruptietijd 3 minuten per fractie


    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters en wethouder Pollux


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om de besluiten uit 2017 - om op de Arsenaallocatie een permanente parkeergarage terug te bouwen - nu nog niet uit te voeren, maar deze te herzien en nog even uit te stellen totdat alles goed is gewikt en gewogen.


    Voorgeschiedenis
    In 2017 besloot de raad tot herbouw van een garage met 300-400 parkeerplaatsen op de Arsenaallocatie (zie RV 22 februari 2017). Besluitvorming vond plaats in een periode van grote onrust in het parkeerdossier door de acute sluiting van de garages Arsenaal en Roermondsepoort.
    Het accent van het raadsbesluit dat in 2017 is genomen, lag daarom op een fors, definitief parkeerprogramma. Bepaald werd dat de nieuwe garage in oktober 2022 gereed moet zijn.
    Dat betekent dat dit jaar gestart zou moeten worden met de aanbesteding (definitieve uitvraag in de markt zetten). Daarom komt het college nu eerst terug bij uw raad voor een moment van heroverweging en bijstelling van de opdracht.

    Nieuwe ontwikkelingen
    Uit de marktconsultatie, onderzoek en ontwikkelingen in de omgeving van het Museumkwartier komt naar voren dat de uitvoering van de besluiten van 2017 niet haalbaar, maar ook niet wenselijk, is.
    Om zeker te weten dat de Arsenaal de beste en meest passende invulling krijgt is het beter daar meer tijd voor te nemen. Tegelijkertijd moet worden gezocht naar een goede definitieve parkeeroplossing voor het centrum.
    Zie hiervoor ook Rib 2019-30 van april jl. die als bijlage bij het voorstel is gevoegd.


    • Venlo heeft qua parkeren niet zozeer een capaciteitsprobleem, maar eerder een verdeelprobleem (pieken in noord en tegelijkertijd leegstand in zuid). Opgave is om te zorgen voor een betere spreiding en om de bestaande garages beter te benutten.
    Belangrijke factor om rekening mee te houden is de komend jaar geplande herinrichting van de openbare ruimte Keulsepoort eo in het Museumkwartier en hoe het parkeeraanbod daar toch op peil te houden.


    • Momenteel wordt er veel ontwikkeld in het centrum van Venlo maar ook is sprake van enige programmaschaarste. De omgeving van de Arsenaal is volop in beweging met initiatieven op het gebied van onderwijs en cultuur.
    De locatie verdient een invulling met functies die in die omgeving het beste tot hun recht komen en met een juiste balans in combinatie met parkeren.


    • Het voorstel is om voor de beoogde integrale parkeeroplossing voor Venlo op de langere termijn dan ook verder te kijken dan alleen de locatie Arsenaal.
    De raad wordt gevraagd om de gegeven opdracht te verbreden, zowel qua zoekgebied als in tijd, als onderdeel van de integrale parkeeropgave voor het centrum.
    Als de raad met het voorstel instemt dan ontstaat er extra tijd en ruimte om dat te onderzoeken. En als de opgave lukt dan kan de Arsenaallocatie ook op een andere manier worden ingevuld dan zoals nu voorzien.
    • Een tijdelijke garage op de Arsenaallocatie kan daarbij dan een prima tussenoplossing zijn. Gedacht wordt aan een garage met minimaal 260 plekken voor ca 8 jaren.
    Zo’n tijdelijke garage voorziet niet alleen in de actuele behoefte aan parkeerplaatsen op deze locatie, maar biedt ook de kans om de komende jaren tot een passende invulling van de Arsenaallocatie te komen.
    NB: opgemerkt wordt dat met een dergelijke clustering van het parkeeraanbod op de Arsenaallocatie de tijdelijke extra parkeervoorzieningen aan de Deken van Oppensingel (haakse parkeerplekken) kunnen komen te vervallen.
    Daar is door deze buurtbewoners om gevraagd (en dat is door het college ook toegezegd).


    Financieel
    Voor de herontwikkeling heeft de raad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 500.000,-.
    Een deel is bestemd conform besluit: met de inmiddels gemaakte kosten van uitvoering van het raadsbesluit, waaronder het gereedmaken van de aanbestedingstukken, de marktconsultatie, uitgevoerde onderzoeken en rentekosten is nu nog € 215.000,- beschikbaar.
    De nog te maken planvoorbereidingskosten voor de tijdelijke garage en de integrale ontwikkeling kunnen vooralsnog binnen dit restant voorbereidingskrediet worden verantwoord.
    De bouw van een tijdelijke garage komt voor rekening en risico van de markt.


    Tijdens de themabijeenkomst op 30 oktober wordt de raad geïnformeerd over de (achtergronden bij het) voorstel en is er gelegenheid om vragen te stellen.

    Buurt en stakeholders
    In de adviesgroep Parkeren en Bereikbaarheid, waarin ook Venlostad.com zitting heeft, is wel draagvlak voor een verbreding van de onderzoeksopgave en een ‘tussenoplossing’ met de tijdelijke parkeergarage.
    Vooralsnog houdt Venlo stad.com vast aan de genomen besluiten en het realiseren van een permanente garage met 400 pp op de Arsenaallocatie. Tevens wenst deze dat de tijdelijke parkeerplekken aan de Deken van Oppensingel worden gehandhaafd zolang er geen definitieve garage is.
    Buurtbewoners vragen bij een tijdelijke garage aandacht voor verkeer en het voorkomen van overlast door licht, lucht en geluid. Een functionele maar ook fraaie gevelafwerking wordt ook belangrijk gevonden.
    De betrokkenen vinden het belangrijk dat het tekort aan parkeerplaatsen in de avonduren alhier wordt aangepakt.

  7. 2.b
    DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  8. 2.b.1

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten (plv. wethouder Peeters)


    Toelichting:
    Aanleiding voor vaststelling van deze verordening is de Wet verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH).
    De Wet VTH is op 14 april 2016 in werking getreden. De wet is een aanpassing van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en regelt de randvoorwaarden voor gemeenten en provincies om tot een hogere kwaliteit van het omgevingsrecht te komen.


    Inhoudelijk, RUD en kwaliteitscriteria
    De wet stelt onder meer het vaststellen van een Kwaliteitsverordening VTH verplicht voor de taken die binnen een omgevingsdienst dienen te worden uitgevoerd. Dit worden de zogenaamde basistaken genoemd. Dit zijn de taken die op dit moment onder de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) vallen.
    Voor de inhoud is de tekst van de modelverordening van IPO en VNG overgenomen


    Met de Kwaliteitsverordening VTH wordt invulling gegeven aan de wettelijke eisen en landelijke en regionale bestuurlijke afspraken.
    Met deze verordening wordt een kwaliteitsimpuls gegeven aan de uitvoering van de VTH taken. De verbeterpunten zijn terug te brengen tot 3 hoofdpunten:

    1. De kwaliteit van de uitvoering van de VTH–taken;
    2. Het verbeteren van de afstemming strafrecht-bestuursrecht;
    3. De bevoegdheidsverdeling overheden, interbestuurlijk toezicht en bestuurlijke drukte.

    Door te voldoen aan de wettelijke criteria draagt Venlo bij aan betere uitvoering van de VTH taken en een onafhankelijke, professionele overheid.


    De verordening borgt de kwaliteit van de organisatie en de medewerkers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
    Het uitgangspunt van de wetgever is dat uitvoering op minimaal het niveau van de kwaliteitscriteria ligt. Het gaat hierbij vooral om de kwaliteit van de organisatie (procescriteria) als de kwaliteit van de medewerkers.
    Indien (nog) niet voldaan wordt aan dit minimale niveau dient de afwijking te worden vastgelegd. Dit kan in het uitvoeringsprogramma of beleidsplan. Hierbij dient altijd gestreefd te worden naar het minimale niveau.


    Uw raad zal jaarlijks een rapportage ontvangen over de uitvoering van de taken in relatie tot de kwaliteitscriteria.

  9. 2.b.2

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten (plv. wethouder Peeters)


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt een besluit te nemen over het niet vaststellen van een exploitatieplan en te besluiten om het bestemmingsplan ‘L.J. Costerstraat, sectie A percelen 7481, 7498, 7519, 7521 en 7524’ ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp bestemmingsplan.
    Het raadsbesluit is nodig voor het kunnen oprichten van een bedrijfsgebouw waar verschillende vormen van bedrijvigheid zijn toegestaan. Het betreft hier een bouwplan dat in relatie met de grondexploitatieregels door de wetgever is aangewezen als zogenaamd ‘kruimelgeval’ op grond van artikel 6.2.1a Besluit ruimtelijke ordening aanhef en onder c; de verhaalbare kosten betreffen uitsluitend kosten voor de aansluiting van een bouwperceel op de openbare ruimte of aansluiting op nutsbedrijven.
    In dit geval vervalt voor de gemeenteraad de verplichting tot het vaststellen van een exploitatieplan. De raad dient wel expliciet een besluit te nemen tot het niet vaststellen van een exploitatieplan.



    Het verzoek tot bestemmingsplanwijziging ziet op de gedeeltelijke herziening van het geldende bestemmingsplan ‘Bauhaus’ ten behoeve van het verruimen van de bestemming voor het kunnen oprichten van een bedrijfsgebouw waar verschillende vormen van bedrijvigheid zijn toegestaan, op de Laurens Janszoon Costerstraat in Venlo (zie voor de ligging van het plangebied pagina 5 van bijlage 1c van het raadsvoorstel).
    Het verruimen van het gebruik zodat meerdere vormen van bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan is in strijd met het bestemmingsplan, omdat ter plaatse van de aanduiding ‘garage’ uitsluitend een garagebedrijf met werkplaats en showroom is toegestaan.
    Met vaststelling door de raad van de voorgestelde bestemmingsplanwijziging wordt de voorgenomen ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk gemaakt.


    Op 25 juni 2019 heeft ons college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan. Hierover is de raad door middel van raadsinformatiebrief (RIB 2019-83) geïnformeerd.


    Het ontwerpbestemmingsplan met bijbehorende stukken heeft vervolgens voor een ieder van 27 juni 2019 tot en met 8 augustus 2019 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.


    Stikstofonderzoek
    Naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State waarbij het PAS ongeldig is verklaard, is na de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan een stikstofonderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat de voorgenomen ontwikkeling in het geval van het uitoefenen van bedrijfsmatige activiteiten die zijn genoemd in de lijst van bedrijfsactiviteiten (behorende bij de bestemmingsplanregels) onder de categorie 2, 3.1 en 3.2, in zowel de aanlegfase als de gebruiksfase, niet resulteert in significante effecten op Natura 2000-gebieden.
    Dit is ambtshalve ter verduidelijking toegevoegd aan de toelichting van het bestemmingsplan. In de regels van het ontwerpbestemmingsplan waren gronden met de bestemming ‘Bedrijf’ aangewezen voor bedrijven onder de categorie 2, 3.1, 3.2, 4.1 en 4.2. Naar aanleiding van het uitgevoerde stikstofonderzoek worden in het onderliggende bestemmingsplan op initiatief van aanvrager enkel bedrijven onder de categorie 2, 3.1 en 3.2 planologisch mogelijk gemaakt.
    Het bestemmingsplan is hiermee ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan ondergeschikt gewijzigd en in relatie met de stikstofdepositie verbeterd.

  10. 2.b.3

    Spreektijden:
    Per fractie 1 minuut
    Portefeuillehouder(s) 2 minuten
    Interruptietijd 0,5 minuut per fractie


    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om het protocol voor politieke ambtsdragers bij agressie en/of geweld vast te stellen. Dat was er namelijk nog niet.

    Politieke ambtsdragers, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden, kunnen, gerelateerd aan de uitvoering van hun publieke taak, worden geconfronteerd met agressief gedrag van burgers: uitschelden, beledigen, persoonlijke bedreiging of bedreigingen aan het adres van familie, langdurig stalken of fysieke agressie. Agressief gedrag kan de besluitvorming (oneigenlijk beïnvloeden). Het raakt de zuiverheid van de besluitvorming en tast daarmee de integriteit van de gemeente Venlo en de politieke ambtsdrager aan. Voor politieke ambtsdragers is het belangrijk dat zij hun publieke taken vrij van dwang, drang kunnen uitoefenen zodat besluiten zonder druk kunnen worden genomen.

    Agressie en/of geweld kunnen zeer ingrijpende gevolgen hebben voor de politieke ambtsdrager. De impact is niet alleen groot voor het slachtoffer zelf, maar ook voor zijn directe leef- en woonomgeving. De politieke ambtsdrager moet het vertrouwen hebben dat hij/zij door de gemeente ten tijde van agressie wordt ondersteunt bij de uitoefening van zijn/haar taak.

    Uitgangspunt is dat de gemeente Venlo agressie en/of geweld niet accepteert en dat dit gedrag altijd een vervolg krijgt. De politieke ambtsdrager dient altijd agressie en/of geweld vanwege zijn of haar functie intern te melden. Vandaar nu dat dit protocol is opgesteld hoe om te gaan met agressief gedrag van burgers tegen de politieke ambtsdrager. Dit voorstel bevat een integraal en praktisch protocol. In dit protocol wordt onder andere aangegeven wat wordt verstaan onder agressie, hoe agressie te melden, hoe de nazorg geregeld is en wie welke taak en verantwoordelijkheid heeft.

    Vervolg
    Als de raad dit wenst is het mogelijk in een separate bijeenkomst over de werking van dit protocol van gedachten te wisselen.

  11. 3
    21.10 - 21.30 uur Pauze
  12. 4
    21.30 uur BESLUITVORMENDE RAADSVERGADERING
  13. 4.1
    Opening en mededelingen
  14. 4.2
    Vaststellen van de agenda
  15. 4.2.b

  16. 4.2.c
    Overzicht toezeggingen, zie ibabs
  17. 4.2.d
    Hamerstukken ex artikel 26 van het RvO, nr.('s). 40-55-56
  18. 4.3
    Raadsvoorstellen
  19. 4.3.4a

  20. 5
    ONDERWERPEN BUITEN DE DIRECTE RAADSAGENDA
  21. 6
    Sluiting