Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1.Rz
    19.00 - 19.30 uur Sprekersplein
  2. 1a

    Inspreker: de heer Jeroen Sanders
    Boodschap aan de raad: de heer Sanders wil zijn visie geven op het voorliggende raadsvoorstel en accenten van zijn aanvraag toelichten.


    Voorzitter: Gerard IJff
    Noot van de griffie: RV 2019-32 staat vanavond tevens op de agenda van de Oordeelsvormende raadsbijeenkomst.

  3. 1b

    Inspreker: de heer Jeroen Bakkers, voorzitter Venlose Hockey Club
    Boodschap aan de raad: de besturen van de hockeyclubs spreken hun zorgen uit over het in november 2019 voorliggende begrotingsvoorstel aangaande de hockeyclubs en hockeyvelden.


    Voorzitter: Gerard IJff

  4. 2

  5. 2.a

  6. 3
    19.45 - 21.15 uur OORDEELSVORMENDE RAADSVERGADERING
  7. 3a
    DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën
  8. 3b.Rz
    DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  9. 3b1

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters


    Toelichting:
    De raad wordt gevraagd om voor de uitbreiding van het glastuinbouwgebied aan de Meelderbroek in Belfeld:
    a. De grondexploitatie vast te stellen.
    b. Een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van € 1.090.000 en dit te dekken uit de opbrengsten van de grondverkoop.
    c. Kennis te nemen van de (financiële) risico’s.


    De herinrichting van het glastuinbouwgebied Meelderbroek past in het programma Leefbaar Venlo. Met het project wordt verbetering beoogd van de vitaliteit van het huidige glastuinbouwconcentratiegebied. Aanleiding is het verzoek om medewerking te verlenen aan de uitbreiding van een glastuinbouwbedrijf in Meelderbroek. Het gebied waarop deze uitbreiding betrekking heeft, ligt echter buiten de begrenzing van het concentratiegebied voor glastuinbouw. Verzocht werd om in beginsel mee te werken aan een herbegrenzing van het GTC-gebied, waarbij aan de westzijde langs de A73 een strook van circa 17 ha. zou kunnen vervallen en aan de zuidzijde een gebied van circa 15 ha. zou kunnen worden toegevoegd.


    Financiële paragraaf
    De grondexploitatiekosten voor de planontwikkeling worden geraamd op € 1.120.000,-.
    In 2018 is € 30.000,- beschikbaar gesteld als voorbereidingskrediet, nu wordt aanvullend
    € 1.090.000,- gevraagd. De kosten worden gedekt door de geraamde verkoopopbrengsten, dat is € 1.912.000,-. Het voordelig exploitatieresultaat, geraamd op € 792.000,-, komt na de planrealisatie ten gunste van de Algemene Grondreserve van het Grondbedrijf.


    Vervolg
    In een latere fase wordt de raad gevraagd het bestemmingsplan te wijzigen.

  10. 3b2

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters


    Spreektijden:
    Per fractie: 3 minuten
    Portefeuillehouder: 3 minuten
    Interruptietijd: 2 minuten per fractie


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om het verzoek voor het aanleggen van twee graven op de Venrayseweg 334 af te wijzen. Op basis van de Wet op de lijkbezorging is het alleen mogelijk een dergelijke bijzondere begraafplaats op eigen grond aan te leggen, als de locatie is aangewezen door de raad.


    Er zijn 3 redenen om het verzoek niet te honoreren:

    1. De binding met de grond wordt als matig beoordeeld en er is een mate van onzekerheid over de eigendomssituatie in de toekomst. Met name de grafrechten zorgen voor mogelijk ongewenste situaties in de toekomst.
    2. In jonge, kleinschalige en dynamische landschappen, kunnen plekken met grafrust in de toekomst belemmerend werken voor ontwikkelingen.
    3. Het is niet wenselijk het aanbod aan alternatieve begraafplaatsen uit te breiden om instandhouding van de huidige begraafplaatsen niet nog meer onder druk te zetten.
  11. 3b3

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters


    Spreektijden:
    Per fractie: 1 minuut
    Portefeuillehouder: 2 minuten
    Interruptietijd: 0,5 minuut per fractie


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om voor het gebied Industriestraat-Stationsstraat-Parallelweg in Tegelen opnieuw een voorbereidingsbesluit te nemen. Dit om in dit gebied ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen te voorkomen. Het huidige bestaande gebruik van bewoners en bedrijven kan worden voortgezet. Het nieuwe voorbereidingsbesluit treedt in werking op 4 november 2019. Tegen het voorbereidingsbesluit is geen bezwaar en beroep mogelijk.


    Aanleiding
    Voor dit gebied geldt momenteel geen planologische regeling op basis van de Wet ruimtelijke ordening (zogenaamde witte vlek). Op 31 oktober 2018 is al een voorbereidingsbesluit genomen, maar dat komt einde maand te vervallen. Voor het gebied is al enige tijd een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding, maar dit is nog niet afgerond door de complexe juridische problematiek van een geluidgezoneerd bedrijventerrein en de bestaande woningen.

  12. 3b4

    Sessievoorzitter: Gerard IJff
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters


    Spreektijden:
    Per fractie: 1 minuut
    Portefeuillehouder: 2 minuten
    Interruptietijd: 0,5 minuut per fractie


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt vast te stellen: bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan Nieuw Manresa.
    Na vaststelling van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan kan ook de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken en het kappen van de benodigde groenopstanden worden afgegeven. Deze kan worden verleend zodra het bestemmingsplan is vastgesteld. De beoogde bouwplannen zullen een separaat traject doorlopen.
    Belanghebbenden en omwonenden zijn uitvoerig geïnformeerd, zowel over bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan als de omgevingsvergunning..
    Tijdens de terinzaggelegging zijn geen zienswijzen ingediend, niet tegen het bestemmingsplan, niet tegen het beeldkwaliteitsplan en niet tegen de te verlenen omgevingsvergunning.


    Manresa
    De locatie Manresa (voormalig ‘Huize Manresa’) - aan de oostkant van Venlo op de bosrijke steilrand - is in totaliteit circa 5 hectare groot. Beoogd wordt te komen tot een herontwikkeling van de locatie tot een duurzame (gasloze) woningbouwlocatie waarbij na de herontwikkeling de locatie weer onderdeel zal gaan uitmaken van de wijk en voor iedereen toegankelijk zijn en het verlies aan natuur op de locatie Manresa wordt gecompenseerd aan de Beckersweg.


    Samenwerking en risicodekking
    Met de raadsinformatiebrief van 4 oktober 2018 (RIB 2018-111) is de raad geïnformeerd over de samenwerking tussen de gemeente Venlo, Venterra BV en Hauzer BV om te komen tot een herontwikkeling van de locatie Manresa.
    De samenwerking heeft in april 2019 geresulteerd in het sluiten van een anterieure overeenkomst met de genoemde samenwerkingspartners. Hierover bent u geïnformeerd met de raadsinformatiebrief van 11 april 2019 (RIB 2019-41).
    De anterieure overeenkomst borgt voor de gemeente Venlo de haalbaarheid en dekt de eventuele risico’s van de herontwikkeling van de locatie Manresa tot woningbouwlocatie
    Het raadsvoorstel kent geen financiële consequenties met het sluiten van de anterieure overeenkomst zijn de kosten verzekerd en de risico’s afgedekt.


    Bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan, omgevingsvergunning, informatie aan omwonenden
    Met het bestemmingsplan is ook een ontwerp-omgevingsvergunning gecoördineerd, voor het uitvoeren van werken en het kappen van de benodigde groenopstanden om de ontwikkeling mogelijk te maken.
    Naast de formele en juridisch verplichte publicaties aangaande bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en omgevingsvergunning, zijn de omwonenden geïnformeerd met een bewonersbrief en vond van gemeentewege een informatiebijeenkomst plaats op 6 mei 2019.
    Deze avond is tevens informatie verstrekt door Venterra BV en Hauzer, over de te realiseren woningen. De informatiebijeenkomst was, met zo’n circa 175 bezoekers bestaande uit zowel belanghebbenden als belangstellenden, een druk bezochte avond.
    Overgegaan kan nu dus worden tot vaststelling van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan Nieuw Manresa dat de herontwikkeling van de locatie Manresa tot woningbouwlocatie mogelijk maakt.


    Stikstofproblematiek
    Tijdens het zomerreces heeft de Raad van State een uitspraak gedaan in het kader van de stikstof-problematiek. Naar aanleiding hiervan is besloten om voor Nieuw Manresa een berekening uit te voeren op basis van de door het Rijk, aan de uitspraak van de Raad van State, aangepaste methode. Uit deze berekening blijkt geen stikstof-effect.
    Om die reden kan nu overgegaan worden tot vaststelling van het bestemmingsplan.

  13. 3c.P
    DOMEIN 3: Gezond & Actief Venlo
  14. 3c1

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Vervoort


    Spreektijden:
    Per fractie: 5 minuten
    Portefeuillehouder: 5 minuten
    Interruptietijd: 3,5 minuten per fractie


    Toelichting:
    De raad wordt voorgesteld om de 4 speerpunten en de bijbehorende ambities uit de nieuwe sportvisie Venlo.Fit vast te stellen. Speerpunt 3 uit de sportvisie (sportvereniging en haar voorzieningen) is uitgewerkt in een accommodatievisie Sport 2020-2030.
    Rekening is gehouden met een aantal nieuwe ontwikkelingen, zoals de vergrijzing, de jeugd die minder sport, toename van individuele sport en de afname van sport in verenigingsverband. De speerpunten en ambities zijn geformuleerd op basis van een intensief samenwerkingstraject dat in 2018 is gehouden met sportpartners. Bij behandeling van de RN november 2018 is de raad gevraagd uitspraak te doen over de 4 speerpunten.
    De reacties zijn in het voorstel meegenomen. Vraag is nu of u zich daarin herkend en of u kunt instemmen met de speerpunten en bijbehorende ambities die nu voorliggen.


    Nieuw; financiële paragraaf
    Bij behandeling in de oordeelsvorming in april jl. is een eerder voorstel over de sportvisie aangehouden. Op verzoek van de raad is in dit voorstel dat nu voorligt een financiële paragraaf en een uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen opgenomen. Het gaat hier om een globale uitwerking van de financiële consequenties voor het centraliseren van sport conform de denkrichting zoals die in de sportaccommodatievisie 2030 is neergelegd. De financiële consequenties bestaan uit de benodigde investeringen, de lagere onderhoudskosten, de afboekingen en opbrengsten van de vrijkomende voorzieningen. Als de raad instemt met het voorstel worden per locatie business cases opgesteld.
    NB: voor de raad ligt verder vertrouwelijk ter inzage bijlage 4 en 5 Het college heeft besloten in haar vergadering van 27 augustus 2019 bijlage 4 en 5 niet openbaar te maken en vertrouwelijk ter inzage te leggen voor de gemeenteraad. Dit heeft te maken met de gevoelige en financiële informatie in de bijlagen. Het openbaar maken van deze bijlage kan nadelig zijn voor een toekomstige gemeentelijke onderhandelingspositie en bij aanbesteding van toekomstige investeringen op deze sportparken. Per sportpark wordt een afzonderlijke businesscase uitgewerkt waarbij we dan ook concreet de financiële consequenties beschrijven. Deze afzonderlijke businesscases worden separaat ter besluitvorming aan u aangeboden. Bijlage 5 is vertrouwelijk omdat hier persoonlijke gegevens instaan over de gesprekken met de diverse partners en betrokkenen.


    Financiële uitgangspunten
    Voor de speerpunten 1,2 en 4 geldt dat wordt gewerkt op basis van bestaande financiële kaders en inkomsten uit derde geldstromen. Hierbij maken we ook optimaal gebruik van de financiële mogelijkheden die het Nationaal Sportakkoord gecreëerd heeft.
    De uitvoering van speerpunt 3 vergt investeringen en een investeringsbudget. Het gaat hier om een denkrichting, waar samen met de sportverenigingen invulling aan wordt gegeven, uitgaande van de uitgangspunten die worden vastgesteld. Daar waar dat investeringsvolume kost, komen we terug naar de Raad via een raads-/begrotingsvoorstel.
    In bijlage 4 vindt u een financieel overzicht van de sportvisie en sportaccommodatievisie op basis van de denkrichting. Zoals eerder aangegeven staat de uitwerking in de vorm van een denkrichting niet vast. Bijlage 4 is dan ook niet besluitvormend! Besluitvorming vindt plaats bij behandeling van de begroting. Op deze wijze kan de gemeenteraad separaat een besluit nemen over de investeringen en bijbehorende uitvoeringsactiviteit.


    Een aanvulling op de bovenstaande toelichting vindt u in de bijlage 'Aanvullende toelichting bij raadsvoorstel 2019-15 Venlo.fit Sportvisie 2030'.

  15. 4
    21.15 - 21.45 uur Pauze
  16. 5
    21.45 uur BESLUITVORMENDE RAADSVERGADERING
  17. 5.1
    Opening en mededelingen
  18. 5.2
    Vaststellen van de agenda
  19. 5.2.b

  20. 5.2.c
    Overzicht toezeggingen, zie ibabs
  21. 5.2.d
    Hamerstukken ex artikel 26 van het RvO, nr.('s). 41-52
  22. 5.3
    Raadsvoorstellen
  23. 5.4

    • Reactie van ProRail op SP-onderzoek naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo
    • Reactie van OCI Nitrogen op SP-onderzoek naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo
    • Overzicht van de belangrijkste misverstanden over Basisnet in Venlo
    • Antwoorden op aanvullende vragen EENLokaal 18okt19
    • Presentatie gemeente Venlo
    • Presentatie ProRail
    • Presentatie ProRail
    • Presentatie VRLN
    • Onderzoek SP
    • Vragen EENLokaal dhr. Leon van den Beucken
    • Vragen EENLokaal dhr. Leon van den Beucken
    • Reactie op vragen en opmerkingen raadsinformatiebijeenkomst 10 oktober 2019
    • Beantwoording vraag VVD - spooremplacement irt financiele bijdrage aan project Q4

  24. 6
    ONDERWERPEN BUITEN DE DIRECTE RAADSAGENDA
  25. 6.1

  26. 7
    Sluiting