Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 19 januari 2022

19:00 - 22:10
Locatie

digitaal via Webex

Voorzitter
Harro Schroeder
Toelichting

De vergadering is live te volgen via:
https://venlo.raadsinformatie.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    19.00 - 19.25 uur Sprekersplein
  2. 1.a

    Inspreker: inwoonster gemeente Venlo
    Boodschap aan de raad: inspreekster wil haar zorgen en visie met de raad delen aangaande het landelijke coronabeleid en de lokale vertaling uitwerking daarvan.


    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

  3. 1.b

    Inspreker: inwoner gemeente Venlo
    Boodschap aan de raad: inspreker wil zijn zorgen en visie met de raad delen aangaande het landelijke coronabeleid en de lokale vertaling cq. uitwerking daarvan.


    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

  4. 2
    19.25 - 19.40 uur Rondvraag
  5. 2.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten

  6. 3
    19.40 - 19.45 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  7. 3.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Peeters


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt om te besluiten bijgevoegd bestemmingsplan Venrayseweg 121 Venlo (en hoek Sevenumseweg) vast te stellen. Tevens wordt voorgesteld te besluiten tot het niet vaststellen van een exploitatieplan.
    Het bestemmingsplan heeft betrekking op de bedrijfsbeëindiging van een voormalige intensieve veehouderij, de sloop van de oude stallen en het realiseren van een autoschadeherstelbedrijf. De bestaande woning wordt positief bestemd tot burgerwoning.


    De ontwikkeling op deze locatie landschappelijk wordt ingepast op basis van een landschappelijk inpassingsplan, opgesteld door het IKL. Dit inpassingsplan is afgestemd met de gemeente en Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo.
    Op 27 maart 2019 is in principe al medewerking verleend onder voorwaarden aan deze herontwikkeling. Omdat deze in strijd is met de bestemming Agrarisch Gebied van het vigerende bestemmingsplan Bedrijventerrein Trade Port Noord en Park Zaarderheiken, is deze nu planologisch juridisch uitgewerkt in dit nieuwe bestemmingsplan.


    Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen dit bestemmingsplan. De kosten voor de realisatie van deze ontwikkeling worden geheel gedragen door de initiatiefnemer. Doordat de gemeente geen kosten maakt, vervalt de plicht om een exploitatieplan te maken.

  8. 4
    19.45 - 19.55 uur DOMEIN 3: Gezond & Actief Venlo
  9. 4.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Vervoort


    Voorstel:
    De volgende verordeningen vast te stellen:
    a. Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2022, conform de tekst opgenomen in raadsbijlage 1;
    b. Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2022, conform de tekst opgenomen in raadsbijlage 2.


    Aanleiding:
    De gemeenteraad is op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ bevoegd om de betreffende verordeningen vast te stellen en aan te passen.


    Toelichting inhoud:
    Er worden aanpassingen in twee verordeningen voorgesteld, zijnde;
        a. De Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2022. De wijzigingen vloeien voort uit het regionale     programma Sturing en Inkoop.
        Er worden twee artikelen toegevoegd, zijnde een tweetal nieuwe voorzieningen die in het kader van een traject richting participatie            en/of werk aangeboden kunnen worden. Hiermee wordt een hiaat in de regelgeving opgelost.
                1. Artikel 14 met betrekking tot individuele begeleiding.
                2. Artikel 15 met betrekking tot collectieve begeleiding.


    b. De Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2022. De wijzigingen vloeien voort uit de nieuwe Wet     inburgering en betreffen het ontzorgen van nieuwkomers.

    • Hiervoor wordt artikel 7, onder a, onderdeel 2 toegevoegd.
      De nieuwe Wet inburgering brengt een gemeentelijke taak tot ‘ontzorgen’ van statushouders met een bijstandsuitkering met zich mee (artikel 56a Participatiewet). De inburgeringsplichtige is verplicht aan het ‘ontzorgen’ mee te werken, wat ook betekent dat hij het college moet machtigen om namens hem de betalingen te verrichten. Als de inburgeringsplichtige niet meewerkt aan het verplichte ‘ontzorgen’ dan kan het college de bijstandsuitkering verlagen. Om dit mogelijk te maken is bovengenoemd artikel toegevoegd.
    • Daarnaast zijn in een aantal artikelen tekstuele wijzigingen gedaan, o.a. het aanpassen van foutieve verwijzingen.
      De wijzigingen zijn gebaseerd op modelverordeningen en regionaal afgestemd.

    Financiën:
    De wijzigingen in de verordeningen hebben geen financiële gevolgen, anders dan opgenomen in de Programmabegroting 2022-2025.

  10. 5
    19.55 - 22.10 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
  11. 5.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten


    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld € 2.050.048 beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve Regio Deal en Regionale Investeringsagenda voor de 2e tranche Regio Deal en de 2e envelop Investeringsagenda, het project Naoberschap en voor onderzoek naar de ontwikkeling van de Venlose haven die deel uitmaakt van de 3e envelop.


    Toelichting
    In juni 2019 is de gemeente Venlo een regionale investeringsagenda overeengekomen met de Provincie Limburg en aansluitend, samen met de andere zeven gemeenten in Noord-Limburg en de Provincie een regiodeal met het rijk. De omvang van deze opgave is €75 miljoen, waarvan €28,75 miljoen wordt ingebracht door de deelnemende gemeenten.
    De Investeringsagenda en de Regio Deal zijn verder vertaald naar concrete projecten.
    In 2021 heeft besluitvorming over de “1e tranche regiodeal” en de “1e projectenvelop Investeringsagenda” in de regiogemeenten plaatsgevonden. In de eerste helft van 2021 is gestart met het vormen van een 2e tranche Regio Deal en 2e projectenvelop Investeringsagenda. Het proces hiervan is vergelijkbaar met de eerste ronde.
    Voor het overzicht van projecten voor de 2e tranche Regio Deal en de 2e projectenvelop Investeringsagenda zie bijlage 1.


    Onderzoek Venlose haven 3e envelop
    Voor de brede integrale opgave in de Venlose haven (havenuitbreiding, modal-shift, herstructurering, verduurzaming, hoogwaterbescherming, uitplaatsing jachthaven) moeten er studies worden verricht op het vlak van techniek, ruimtelijk-juridisch, financiën en milieu.
    Dat kost naar schatting €1,8 miljoen. Om de kosten te dekken wordt een Europese subsidie aangevraagd in het kader van de CEF -regeling (Connecting Europe Facility). Deze middelen worden ingebracht bij de 3e ronde van de regionale investeringsagenda.
    Omdat de Provincie Limburg voor 50% deelneemt in de investeringsagenda blijft de Venlose bijdrage beperkt tot €450.000,-. De raad wordt voorgesteld om deze bijdrage, vooruitlopend op besluitvorming met betrekking tot de 3e ronde, nu alvast te onttrekken aan de bestemmingsreserve. Dit is nodig om te voldoen aan de eisen die door de EU worden gesteld aan de subsidieaanvraag.


    Financieel
    Venlo draagt nu in totaal €2.569.048 bij. Daarvan wordt € 994.000 gedekt uit bestaande middelen die al in de begroting zijn opgenomen. Voorgesteld wordt om de verdere bijdrage van €1.575.048 te onttrekken aan de bestemmingsreserve. Daarmee resteert er in deze reserve nog een saldo van € 949.952 dat beschikbaar is voor een eventuele derde ronde. Omdat de mogelijkheden van de Regio Deal zijn uitgenut blijft dat beperkt tot de regionale investeringsagenda.

  12. 5.b

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Pollux


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt om vast te stellen het Beleidskader Nieuwe Energie en de daarin geformuleerde ambities. Deels komt deze opgave voort uit de Regionale Energiestrategie 1.0 (RES 1.0).
    Het voorliggende Beleidskader Nieuwe Energie richt zich op het vinden van een breed gedragen invulling van de lokale en regionale opgave voor het opwekken van energie.
    De hoofdlijn van het door de raad vast te stellen beleidskader en de ambities:

    • De koers voor de komende twee jaar rondom het opwekken van duurzame zonne- en windenergie;
    • Vertaling van de uitgangspunten van de RES naar gemeentelijk ruimtelijk beleid, welk daarmee een handvat biedt voor verdere verkenning van grootschalige initiatieven;
    • Het bieden van principes en voorwaarden voor het opwekken van duurzame energie waardoor de ruimtelijke kwaliteit kan worden beschermd;
    • Tweejaarlijkse herziening en bijsturing van het beleidskader (mede door de raad);
    • Participatie: het betrekken van burgers bij (toekomstige) beleidsbeslissingen: ook ten behoeve van het nu voorliggende beleidskader is intensief samengewerkt met de stad. Dit zal worden voortgezet in de vervolgtrajecten rond energie-initiatieven;
    • Verbinding van het opwekken van duurzame energie aan andere (duurzaamheids-) opgaven en zoeken naar koppelkansen;
    • Volop ruimte om initiatieven te beoordelen op kwaliteit;
    • In beginsel worden de principes van de zonneladder gevolgd (zonnepanelen op daken gaan vóór grondgebonden initiatieven); dit vereist niettemin steeds zorgvuldige afwegingen;
    • Het beleidskader sorteert voor op de nieuwe Omgevingswet (1 juli 2022): de ruimtelijke effecten krijgen een plek in Omgevingsvisie en Omgevingsplan;
    • De grondkwaliteit van plaatsing zonnepanelen ‘voor en na’ wordt gemonitord (mede n.a.v. de toezegging van de portefeuillehouder in de Oordeelsvormende raadsbijeenkomst van 16 juni 2021, hiernaar onderzoek te zullen doen). Eén van de uitgangspunten in het beleidskader betreft ‘schone grond na afloop van de vergunning’.

    Ook stimuleren van kleinschalige initiatieven
    Daar waar de vertaling van de RES met name gaat over grootschalige ontwikkelingen (spoor 1) worden met het Beleidskader Nieuwe Energie ook kleinschalige lokale initiatieven gestimuleerd (spoor 2). Bij kleinere initiatieven gaat het vooral om:

    1. Het in beeld brengen van de kansen voor het opwekken van duurzame energie (met daarbij aandacht voor een koppeling met andere transities, meervoudig gebruik van de ruimte, zorgvuldige inpassing in het landschap en het vinden van draagvlak);
    2. De uitwerking van ambities voor lokaal eigendom;
    3. Een beschrijving van een pakket aan stimuleringsmaatregelen;
    4. Het bieden van een kader met principes en voorwaarden, waarmee de Venlose ruimtelijke kwaliteiten worden beschermd.

    Vervolgprocedure raad
    Dit beleidskader wordt om de twee jaar herzien (via de raad). Daarnaast zal het college de raad voortdurend informeren over nieuwe kansen en bijzondere ontwikkelingen aangaande energieprojecten.
    Over de mogelijkheden voor het in het beleidskader benoemde ‘verkennen van ‘energieke gebiedsontwikkelingen’ in de potentiegebieden’, zal de raad in het eerste kwartaal van 2022 worden geïnformeerd met een raadsinformatiebrief.

  13. 5.c

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Pollux


    Toelichting:
    Met de keuze in 2016 voor circulaire economie, Europees en landelijk, dient ook het gemeentelijk afvalbeleid te worden herijkt.
    Doel van de oordeelsvormende en richtinggevende discussie over deze raadsnotitie is, dat de raad vanavond zijn voorkeur uitspreekt voor één van de twee door het college van BenW uitgewerkte scenario’s voor een nieuw beleidskader Van Afval Naar Grondstof (VANG).
    De input vanuit de raad za na vanavond door het college worden uitgewerkt in een raadsvoorstel, dat in mei/ juni 2022 door de raad zal worden behandeld ter vaststelling van het nieuwe beleidskader VANG. Gellijktijdig zal het college van BenW het uitvoeringsprogramma vaststellen.
    Uw raad wordt gevraagd een scenario te kiezen, de ambitie te bepalen en eventuele aandachtspunten mee te geven.

    1. Voor welk ambitieniveau kiest de raad?
      • Vasthouden aan huidige ambitieniveau: alleen inzamelen en zorgen voor een schone openbare ruimte ? (= de wettelijke zorgplicht voor huishoudelijk afval).
      • Of: het huidige ambitieniveau verbreden, door in te zetten op lokale kansen en koppeling met thema’s?
    2. Voor welk scenario kiest de raad?
      • Scenario 1 – Een Afval- en grondstoffenbeleidskader op hoofdlijnen
      Het nieuwe beleidskader gaat in op de hoofdlijnen. Hieraan wordt een uitgebreid uitvoeringsprogramma gekoppeld. Dit uitvoeringsprogramma kan gedurende de looptijd van het beleidskader aangevuld worden.
      • Scenario 2 – Een gedetailleerd Afval- en grondstoffenbeleidskader

    De koers voor het nieuwe afval- en grondstoffenbeleid wordt gedetailleerd omschreven en hiermee ligt de richting voor de komende jaren vast. Ook hieraan is een uitvoeringsprogramma gekoppeld, dit ligt voor de looptijd van het beleidskader vast.
    Voor beide scenario’s geldt: de raad gaat over het kader, het college gaat over het uitvoeringsprogramma.
    De raad kan zelf aangeven op welke wijze hij betrokken wil worden bij het uitvoeringsprogramma. Waar nodig of gewenst, zal het college de raad consulteren over het uitvoeringsprogramma.
    Bij de verdere uitwerking in een nieuw beleidskader zullen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden betrokken middels een enquête.
    Op 13 oktober 2021 is de raad door het college in een werksessie inhoudelijk uitvoering meegenomen in dit thema, mede als voorbereiding op de nu voorliggende raadsnotitie.