Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 9 maart 2022

19:00 - 21:35
Locatie

Stadhuis Parterre

Voorzitter
Gerrit Schuurs en Harro Schroeder
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    19.00 - 19.20 uur DOMEIN 2: Leefbaar Venlo
  2. 1.a

    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
    Portefeuillehouder: burgemeester Antoin Scholten


    Wat ligt voor?
    Om de kosten van 2021 te kunnen dekken die zijn uitgegeven aan explosieven opsporing wordt voorgesteld om een beroep te doen op de bommenregeling 2021 en een suppletie uitkering aan te vragen bij het gemeentefonds. Van de totale kosten ad € 1.058.597,02 wordt maximaal 68% vergoed, dat is € 719.845,97. Bij de aanvraag gaat het om gemeentelijke projecten, maar ook om projecten van derden die met de gemeente kunnen meeliften in de uitkering. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het doorbetalen aan de externe partijen van de projecten 5 t/m 9.


    Een overzicht van de projectkosten vindt u in bijlage 1.

  3. 1.b

    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
    Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters


    Wat ligt voor?
    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan geluidzonering Venlo Trade Port en bestemmingsplan Nota industriegeluid Venlo Trade Port vast te stellen. Een exploitatieplan is niet nodig. De kosten voor beide bestemmingsplannen worden betaald uit het budget voor de Barge Terminal. Tegen het plan is 1 zienswijze ingediend die niet wordt overgenomen.


    Aanleiding
    Met het oog op de Barge Terminal Venlo is beoordeeld of de toekomstige akoestische situatie binnen de geluidzone past. Gebleken is dat op een aantal locaties sprake is van een kleine zone overschrijding. Omdat de overschrijding beperkt is en er geen nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen de nieuwe zone liggen wordt voorgesteld om een nieuwe, iets ruimere zone vast te stellen. Als gevolg van de zonewijziging moet ook de Nota industriegeluid worden aangepast.
    Een deel van de zone is gelegen binnen het grondgebied van Horst aan de Maas.
    Horst aan de Maas verwerk de geluidzone in haar bestemmingsplannen.


    Zienswijze
    In de zienswijze die is ingediend wordt aangegeven dat het pand door de bestemmingsplanwijzing in de zone komt te liggen en dat gevreesd wordt voor beperkingen. Blijkbaar is in het verleden nagelaten voor dit deel planologisch de zone aan te passen.
    Aan dat pand is destijds wel een hogere geluidswaarde toegekend. Omdat al een hogere waarde aan deze woning is toegekend wijzigt er als gevolg van de voorliggende bestemmingsplanwijziging niets in de toetsing aan de nieuwe bestemmingsplanregels.
    Deze zienswijze wordt om die reden niet overgenomen.
    Op het ontwerpbesluit hogere geluidswaarden zijn geen zienswijzen ingekomen.
    Op 8 februari 2022 zijn de hogere geluidswaarden Wet geluidhinder verleend.


    Vervolg
    Na vaststelling van de bestemmingsplannen wordt het vaststellingsbesluit 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die termijn kan door een belanghebbende tegen het besluit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  4. 1.c

    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
    Portefeuillehouder: wethouder Sjors Peeters


    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld om bijgevoegd bestemmingsplan ‘Ubroekweg Noord 11/11a, Venlo’ (bijlagen 1, 2, en 3) vast te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld te besluiten tot het niet vaststellen van een exploitatieplan.


    Aanleiding
    Er is een verzoek ontvangen voor een bestemmingsplanwijziging tot gedeeltelijke herziening van het vigerende bestemmingsplan ‘Ubroek’ voor het herbestemmen van een woonperceel tot bedrijfskavels aan de Ubroekweg Noord 11/11a in Venlo.
    Het vaststellen van dit bestemmingsplan is nodig om een nieuw planologisch-juridisch kader voor de gewenste ontwikkeling vast te leggen.


    Beoogd effect
    Een vastgesteld bestemmingsplan, zodat voorzien wordt in een actueel planologisch juridisch kader voor het plangebied en daarmee de beschreven plannen uitgevoerd kunnen worden.


    Toelichting op het plan
    Het plangebied aan de Ubroekweg Noord 11/11a betreft een voormalig woonperceel dat onder een bovengrondse hoogspanningsverbinding ligt. De twee voormalige woningen zijn met gebruikmaking van de ‘Uitkoopregeling woningen onder hoogspanningslijnen’ aangekocht en gesloopt. Middels de voorliggende bestemmingswijziging van ‘Wonen’ naar ‘Bedrijf’ wordt voorzien in de structurele beëindiging van de bewoning op dit perceel. De herbestemming naar een bestemming die geen woondoeleinden toestaat is een voorwaarde om van de uitkoopregeling gebruik te mogen maken.
    Er bestaan geen belemmeringen voor het verlenen van medewerking aan voorliggend plan.


    Onder het kopje: bestemmingsplan vindt u uitgebreidere informatie over de soort bestemming, bouwaanduidingen en gebiedsaanduiding. En meer toelichting, regels en verbeelding van het bestemmingsplan is te vinden in de bijlagen 1, 2 en 3.


    Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 22 december 2021 tot en met 1 februari 2022. Van de gelegenheid om zienswijzen in te dienen is geen gebruik gemaakt.


    Financiën
    De gronden zijn in eigendom van gemeente Venlo en kostenverhaal vindt daarom plaats via gronduitgifte. De te verwachten grondopbrengsten worden hoger ingeschat dan de te maken kosten waardoor dit plan financieel-economisch haalbaar wordt geacht en een verplichting tot kostenverhaal niet aan de orde is.


    Vervolg
    Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vaststellingsbesluit ter inzage gelegd. Tegen een vastgesteld bestemmingsplan kan door belanghebbenden rechtstreeks beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  5. 2
    19.20 - 19.35 uur DOMEIN 3: Gezond en Actief Venlo
  6. 2.a

    Sessievoorzitter: Gerrit Schuurs
    Portefeuillehouder: wethouder Alexander Vervoort


    Voorstel:
    Op grond van artikel 21 lid 5 van de huidige statuten van Stichting Jeugd- en Verenigingsbelangen goedkeuring te verlenen voor de voorliggende statutenwijziging (zie bijlagen – huidige en nieuwe statuten).


    Aanleiding:
    Volgens de huidige statuten, artikel 21 lid 5, blijkt dat de gemeenteraad van Venlo goedkeuring dient te verlenen aan het besluit tot wijziging van de statuten.


    Beoogd effect:

    • Voldoen van de statuten aan de op 1 juli 2021 in werking getreden Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). Deze wet regelt de kwaliteit en het toezicht bij stichtingen en verenigingen.
    • Het verkrijgen van de bevoegdheid om zelf de statuten te wijzigen door het bestuur van de stichting.

    Toelichting inhoud:
    Er worden voor een aantal punten wijzigingen voorgesteld en er verdwijnen een flink aantal artikelen uit de statuten. Het betreft de artikelen middelen (3), zittingsduur (7), eisen lidmaatschap (8), beëindiging lidmaatschap (9), personeel (14), financiën (15 en 16), jaarverslag (17 en 18) en geschillen (20).
    Toegevoegd in de nieuwe statuten is het artikel met betrekking tot fusie, splitsing en omzetting (artikel 11).


    De belangrijkste wijzigingen omvatten:

    • Voornemen om naam te wijzigen in Stichting Gemeenschapshuis Pastoorshof.
    • Het verwijderen van de toestemmingsvereiste. De stichting wil haar statuten wijzigen zodat de verplichte goedkeuring door de gemeenteraad in de toekomst niet langer nodig is. Door goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde wijziging van de statuten krijgt het bestuur van de stichting zelf de bevoegdheid om de statuten te wijzigen.
  7. 3
    19.35 - 21.35 uur DOMEIN 1: Welvarend Venlo, Centrumstad Venlo, Grenzeloos Venlo, Circulaire & duurzame hoofdstad plus bestuur en financiën (‘Stad met Perspectief’)
  8. 3.a

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: gemeenteraad


    Toelichting
    Voorgesteld wordt vast te stellen, het “Reglement van Orde (RvO) voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Venlo 2022”, waarmee de versie uit 2014 komt te vervallen. Ingevolge artikel 16 Gemeentewet stelt de raad een RvO vast “voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad”. In het RvO regelt de raad zijn eigen werkwijze.
    Dit geactualiseerde RvO geeft de eind maart 2022 aantredende nieuwe raad een up to date basis hiervoor mee.


    Met vaststelling van het nieuwe RvO 2022 voert de raad de volgende wijzigingen door:


    • Aanvulling externe sessievoorzitters: sinds circa twee jaar worden beeldvormende en oordeelsvormende raadsbijeenkomsten voorgezeten door externe sessievoorzitters. Art. 1b en art. 6, lid 5 worden hierop aangepast;
    • Aanvulling op art. 5.3, ingeval de plaatsvervangend voorzitter van de raad geen fractievoorzitter is, is deze wél agenda-lid van het Presidium;
    • Wijziging vanwege werken volgens Raadswerkprogramma: vanwege de wens van de raad om voortaan vanuit de ‘programma’s’ zijn strategische speerpunten te bepalen, is het huidige artikel 13 ‘Strategische agenda’ volledig herschreven naar een artikel 13 ‘Raadswerkprogramma’;
    • Aanvulling art. 19, lid 2 Sprekersplein/wettelijk spreekrecht: sinds januari 2020 is de Beeldvormende raadsbijeenkomst inclusief Sprekersplein niet meer regulier op de eerste woensdag van de maand. Het Sprekersplein is hierdoor in de praktijk
    verplaatst naar de tweede woensdag, direct voorafgaande aan de Oordeelsvormende raadsbijeenkomst. Dit was nog niet geregeld in het RvO. De aanvulling op art. 19, lid 2 houdt voor de raad beide opties open;
    • Wijziging van art. 33, lid 1, waarmee schriftelijke mededelingen van het college aan de raad niet (meer) vanzelfsprekend worden beschouwd als ingekomen stuk aan de raad;
    • Wijziging van art. 33, lid 2: de raad stelt (dat is praktisch) de afdoening van ingekomen stukken voortaan vast op voorstel van de griffier, niet op voorstel van het presidium;
    • Aanvulling op art. 40, lid 2, indienen motie ‘vreemd’: een motie over een niet op de raadsagenda opgenomen onderwerp dient in het vervolg tenminste 48 uur tevoren schriftelijk aangekondigd te worden bij de voorzitter;
    • Verwijderen art. 57, want het verplicht uitbrengen van verslag door de burgemeester (het zogenaamde burgerjaarverslag, over meerdere zaken, waaronder dit) is sinds enkele jaren geen gemeente-wettelijke verplichting meer. De nummering van de hierop volgende artikelen is aangepast;
    • Aanpassing van de tekst van artikelen 58 en 59 vanwege de nu voorliggende vaststelling van een nieuw Reglement van Orde van de raad en de intrekking van het vorige.


    Vermeldenswaard is het nieuwe artikel 13 Raadswerkprogramma; omdat hier de werkwijze van de raad in de basis verandert. De raad stelt in het vervolg aan de voorkant een eigen werkprogramma vast en legt daarin accenten, om als raad mee aan de slag te gaan, binnen de eerder door de raad gestelde grotere kaders van programmabegroting en visies. De raad wil meer opgavegericht en opgavegestuurd te werk gaan. Bij de nadere verdieping en uitwerking van he raadswerkprogramma wil de raad nadrukkelijk ook het contact met de stad intensiveren.


    Het nieuwe RvO treedt in werking na openbare publicatie.

  9. 3.b

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Erwin Boom


    Voorstel:
    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Herziening ‘Venlo Trade Port’ uitbreiding Barge Terminal aan de Ankerkade en Tjalkkade te Venlo vast te stellen. De vraag betreft zowel de vaststelling in digitale als in papieren vorm. Het is hierbij niet nodig om een exploitatieplan vast te stellen.


    Aanleiding:
    Venlo Trade Port BV wil de huidige Barge Terminal op Venlo Trade Port uitbreiden.


    Beoogd effect.

    • Een vastgesteld bestemmingsplan, zodat voorzien wordt in een actueel planologisch juridisch kader voor het plangebied en daarmee de uitbreiding van de Barge Terminal Venlo kan plaatsvinden.
    • Vermindering belasten milieu en verkeersdrukte. Door de binnenvaartterminal wordt het transport vanuit Rotterdam over de eerste 200 km van de weg gehaald en vervangen door vervoer via schepen waardoor de belasting van het milieu en de verkeersdrukte minder wordt. Voor verdere specificatie zie het kopje: Argumenten.

    Toelichting op het plan:
    Onder het kopje: planbeschrijving vindt u uitgebreide informatie over de gebiedsbeschrijving, plannen rondom sloop, vernieuwing, aanbouw en de mogelijkheden die dit brengt.


    Voorgeschiedenis:
    Op 25 mei 2016 (raadsnr. 2016-38 heeft) is er door de gemeenteraad al besloten de voorbereiding en bekendmaking van het bestemmingsplan en de besluiten die nodig zijn voor de realisatie van de uitbreidingsplannen van de Barge Terminal te coördineren.
    Op 27 februari 2019 heeft de raad unaniem ingestemd met de uitbreidingsplannen van de Bargeterminal (raadsnr. 2019-9), hiervoor een krediet beschikbaar gesteld € 16,0 miljoen en kennisgenomen van de risico’s.
    In het kader van de coördinatie is de ontwerp-omgevingsvergunning voor de activiteit milieu tegelijk met het ontwerp-bestemmingsplan bekend gemaakt. Beide hebben ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingekomen.


    Financiën:
    Voor de gronden van de uitbreiding van de Bargeterminal is een erfpachtovereenkomst gesloten tussen gemeente Venlo en de exploitant TCT Venlo BV. Daarnaast zullen bij de initiatiefnemer leges in rekening worden gebracht voor het in behandeling nemen van het bestemmingsplan. Hierdoor is het opstellen van een exploitatieplan niet nodig.


    Vervolg:
    Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vaststellingsbesluit gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die termijn kan door belanghebbenden tegen het besluit beroep ingesteld worden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  10. 3.d

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: wethouder Frans Schatorjé


    Wat ligt voor?
    In de omgevingsanalyse 2022 wordt de maatschappelijke context geschetst van onze gemeenschap, stad, regio en organisatie. Via Meetbaar Venlo kunt u twee keer per jaar, per programma(lijn), de ontwikkeling van de ambities volgen aan de hand van de indicatoren.
    In de omgevingsanalyse leest u binnen welke actuele context dat gebeurt. De omgevingsanalyse wordt gebruikt als hulpmiddel bij het maken van keuzes over wat het komende jaar, of de komende jaren belangrijk is en waar extra aandacht naartoe moet gaan.


    In de analyse die nu voorligt, wordt specifiek stilgestaan bij ontwikkelingen rondom de jeugd, energie en het klimaat, hoogwaterbescherming en klimaatadaptatie, digitalisering en informatie en het vertrouwen in het bestuur. Voor deze actuele onderwerpen is de status van de beleidsvelden nagelopen en is op basis van referentiecriteria bekeken welke nieuwe ontwikkelingen er te zien zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de psychische gezondheid van jongeren of de positie van jongeren op de arbeidsmarkt tijdens de pandemie, maar ook aan de versnelling van de hoogwateropgave vanwege het hoogwater in de zomer van 2021 (reageerakkoord).


    Natuurlijk wordt er ook nu weer ingezoomd op recente demografische ontwikkelingen, de woningmarkt, de arbeidsmarkt en de economie en de financiële positie van Venlo.
    De omgevingsanalyse 2022 is toegelicht tijdens de themabijeenkomst van 16 februari.


    Verkennend debat; boodschappen voor college
    De omgevingsanalyse wordt door het gemeentebestuur als input gebruikt om beleidsmatige keuzes en bestuurlijke afwegingen te kunnen maken en om de koers uit te kunnen zetten voor 2023. Tijdens de oordeelsvorming op 9 maart krijgt de raad uitgebreid de gelegenheid om te reageren op de laatste ontwikkelingen en trends en strategische opgaven voor Venlo.
    Met daarbij de vraag aan de raad om aan te geven welke zaken zo belangrijk zijn dat het college deze als kader moet meenemen bij de uitwerking van de kadernota 2023.


    Vervolg
    Op woensdag 16 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De besluitvorming over de kadernota vindt plaats op 25 mei door de nieuwe gemeenteraad.