Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 12 oktober 2016

19:00 - 21:20
Locatie

Stadhuis Parterre

Voorzitter
Alexander Vervoort
Toelichting

Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.


b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.


c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.


d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1.P.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: namens het college


    Ton Heerschop, SP:


    Recentelijk heeft zich een behoorlijke brand voorgedaan in een autosloperij in Venlo. De Duitse brandweer heeft in dit kader ondersteuning gegeven. Het leek er op dat er een bluswatervoorziening vanuit de Keulse Barrière (oude grenskantoor richting Duitsland) naar de locatie van de brand is opgebouwd. Dit is voor de SP fractie aanleiding voor onderstaande mondelinge vragen aan het college:


    1. Klopt het dat bluswater over een zo lange afstand moest worden aangevoerd? Lag de oorzaak hiervan ook in het niet meer beschikbaar zijn van een brandkraan ten gevolge van werkzaamheden aan de weg op deze locatie? Samengevat lag betreffende brandkraan inderdaad onder het asfalt zoals de signalen ons nu bereiken?

    1. In de directe omgeving van de brand ligt ook een Woonwagenlocatie, een nog leegstaand klooster, een tankstation, voetbalstadion en andere objecten, zijn er in de omgeving van die locatie voldoende bluswatervoorzieningen? Zo nee, welke maatregelen denkt het college te nemen hierin wel te gaan voorzien?

    1. Er zou sprake zijn van een bericht via NL alert maar dit kon men niet afgeven of het bericht mensen veel later bereikte? Kan het college aangeven waarom NL alert binnen onze Veiligheidsregio niet naar behoren gewerkt heeft?

    1. Er zou geen sprake zijn van vrijkomen van schadelijke stoffen. Kan het college aangeven hoe dit in verhouding staat met de hygiënemaatregelen die de brandweer sinds 1 oktober moet nemen na de inzet bij een brand? En hoe staat dit in verhouding met het feit dat bekend is dat onder andere koolmonoxide, polycyclische aromatische koolwaterstoffen en fijnstof bij vrijwel iedere brand vrijkomen. Alsmede zoutzuur, chloorkoolwaterstoffen en dioxinen bij verbanding van chloorhoudende kunststoffen zoals PVC (Rapport RIVM 609021051) Hoe kan dan overeind worden gehouden dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen? Of zou het juiste bericht moeten zijn dat de grenswaarden van deze stoffen niet zijn waargenomen in het gebied waar de rook overheen trok?

    1. Er was een behoorlijke brandweerinzet nodig bij deze brand. Ook onze Duitse buren hebben zoals aangegeven ondersteuning geboden. Kan de raad een (korte) evaluatie van deze inzet krijgen?
  2. 2.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    HAMERSTUK


    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan Bedrijfskavel Hanikerweg te Lomm ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast stellen.


    Toelichting
    De aangevraagde wijziging is bedoeld om de huidige bestemming ‘Agrarisch’ om te zetten naar de bestemming ‘Bedrijventerrein’ teneinde ter plaatse een bedrijfskavel te realiseren. Achterliggend doel is een opslagloods te bouwen, die qua gebruik overeenkomt met het gebruik van de omliggende percelen van het bedrijventerrein Spikweiden. Het initiatief sluit aan op de bebouwing van het bedrijventerrein. Het initiatief heeft geen gevolgen voor het karakter van het gebied en het voldoet aan de eisen die vanuit andere overheden daaraan worden gesteld (ladder van duurzame verstedelijking). De andere overheden hebben aangegeven tegen deze wijziging geen bezwaren te hebben.
    Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn geen zienswijzen ingediend.

  3. 3.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    HAMERSTUK
    Voorstel
    De raad wordt gevraagd om de bebouwde kom grenzen ter hoogte van de Venrayse Weg en het verlengde van de Greenport Lane (bij het Freshpark terrein) aan te passen.


    Toelichting
    Freshpark Venlo heeft een verzoek ingediend om de bouwde kom grens van de gemeente Venlo te verplaatsen. Met deze wijziging komt het gehele bedrijventerrein binnen de bebouwde kom van Venlo. Daarmee kan de snelheid van de weggebruikers beter worden gereguleerd hetgeen bijdraagt aan de verkeersveiligheid Er is gekozen voor de verkorte procedure. Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt door belanghebbenden. Aangezien Freshpark zelf eigenaar en beheerder van het bedrijventerrein is, is de verwachting dat dit niet zal gebeuren.

  4. 4.B.Rz

    Voorzitter: Bart Kuntzelaers
    Portefeuillehouder: wethouder Van den Beucken


    Voorstel
    De raad van Venlo wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de vijf conclusies en vijf aanbevelingen van het rapport naar de Dienstverlening in Venlo. Aan het college van B&W wordt opdracht gegeven om de aanbevelingen van de rekenkamer voor het college en de organisatie uit te voeren.


    Toelichting
    De rekenkamer van de gemeente Venlo nam het initiatief om de dienstverlening van de gemeente Venlo te onderzoeken. Daarvoor gebruikten ze deze onderzoeksvragen:
    • Hoe ervaren inwoners en ondernemers de dienstverlening daadwerkelijk in de praktijk?
    • In hoeverre is de gemeente in staat de beoogde maatschappelijke effecten van haar dienstverlening te behalen?
    • Waar zijn inwoners en ondernemers (on)tevreden over, en waarom?
    • Welke aanknopingspunten bieden deze ervaringen dan voor een (verdere) verbetering van de gemeentelijke dienstverlening?


    Belevingsonderzoek
    In dit onderzoek dat nu aan de raad wordt voorgelegd, staat de beleving van de dienstverlening door burgers en ondernemers centraal. Het gaat hier om een kwalitatief rekenkameronderzoek waarbij zij klantervaringen via een zogenaamde ’hartmonitor’ in beeld bracht. Daarbij zijn de ervaringen van enkele cliënten gedurende het proces van dienstverlening geïnventariseerd op drie beleidsterreinen: schuldhulpverlening, jeugdzorg en evenementenbeleid. Ook legde de rekenkamer een relatie met de wijze waarop het gemeentelijk dienstverleningsproces is ingericht. Het laatste thema in het onderzoek is de wijze waarop de raad een rol speelt in de gemeentelijke dienstverlening.


    Aanbevelingen
    Door de rekenkamercommissie zijn aanbevelingen geformuleerd voor:
    • Klantreizen: koester de persoonlijke benadering, de directe contacten en het oprecht luisteren bij de dienstverlenende aanpak in de praktijk. Klanten waarderen dit. En leer actief van elkaar bij complexe en/of nieuwe vraagstukken en het proces van afhandelen van klantvragen. Hier liggen nog mogelijkheden om te verbeteren.
    • Ambities en Normen: concretiseer de ambities in meetbare normen. Hierdoor wordt duidelijk in hoeverre de gemeente de ambities in de praktijk realiseert.
    • Borging van Dienstverleningsprocessen; zorg / blijf zorgen voor het borgen van het dienstverleningsproces. En in het bijzonder de rol van ICT en digitalisering hierin; het is een middel en geen doel op zich.
    • Sturing & Verantwoording; voorzie de raad van de gewenste informatie. Bijvoorbeeld over de dienstverlening in de praktijk, gebaseerd op meetbare normen uit de visie.
    • De positie van de gemeenteraad: betrek de raad bij het formuleren en concreet maken van ambities, bijvoorbeeld door middel van een startnotitie, én de mate waarin de gemeente deze realiseert in de praktijk. Ook raadsleden zelf mogen hierin wat assertiever zijn om hun rol in te vullen.

  5. 5.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: Wethouder Satijn


    Toelichting
    U wordt gevraagd vast te stellen: visie, aanpak en maatregelen en een aanvullend krediet te voteren.
    Zoals enkele weken geleden in RIB 2016-138 al toegezegd, biedt het college – ter vaststelling door de raad - in dit raadsvoorstel de uitwerking aan, om de bereikbaarheid en het parkeren in de Venlose binnenstad verder vorm te geven. U wordt gevraagd vast te stellen: visie, aanpak en maatregelen inzake ‘Bereikbaarheid en parkeren in een gastvrije stad’, waaronder het doen uitvoeren van een marktconsultatie naar de investeringsbereidheid van de markt in parkeervastgoed en –exploitaties.
    Het college vraagt de raad een additioneel krediet te voteren voor 2016 van € 756.000. De kosten kunnen worden gedekt uit de ruimte, beschikbaar in het kapitaallastenplafond voor de jaren 2018 en verder en verlaging van de toevoeging aan het weerstandsvermogen door het vervallen van het risico inzake ‘parkeergarage Roermondsepoort’ uit de conceptbegroting 2017-2020.


    Inhoudelijk
    De visie: een goede bereikbaarheid en dito parkeerproduct dragen bij aan een aantrekkelijke, gastvrije centrumstad in de Euregio om in te wonen, te werken en te bezoeken. Het college ziet bereikbaarheid en parkeren in onderlinge samenhang.
    Waar we spreken over gastvrijheid bedoelen we:

    • Heldere herkenbare aantrekkelijke routes;
    • Vindbare en voldoende parkeergelegenheid en goede bewegwijzering en informatievoorziening;
    • Een parkeerproduct dat keuzes biedt; bijvoorbeeld parkeren op straat of in een garage, parkeren dichtbij of parkeren op (loop)afstand, parkeren per uur of mogelijk per dag;
    • Optimaal betaalgemak in geval van betaald parkeren;
    • Schoon, heel en veilig parkeren.
      De visie zal worden ingebed in het nieuwe mobiliteitsplan, dat naar verwachting in 2017-2018 verschijnt.

    De aanpak: het college stelt voor o.a. de markt te consulteren over of en in hoeverre deze een rol kan spelen in het (her)ontwikkelen, bouwen, beleggen en exploiteren van onze binnenstedelijke parkeergarages. Indien de markt hierop positief reageert, dan zal het college de raad ter zake nadere voorstellen doen.
    Diverse reacties en ideeën van stakeholders zijn al ontvangen. Op hoofdlijnen is instemmend gereageerd op de gemeentelijke plannen.


    Maatregelen: het uitgebreide scala van maatregelen vindt u op blz. 5 t/m van het raadsvoorstel. Enkele maatregelen eruit gelicht: sloop van verouderde parkeergarages, invoering belparkeren, aanpassing parkeertarieven.

  6. 6.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld om

    1. De tweede wijziging van de Bouwverordening Venlo vast te stellen
    2. Onder dankzegging voor de bewezen diensten per 1 november 2016 ontslag te verlenen aan de huidige leden van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit
    3. Ten behoeve van de nieuwe Adviescommissie Welstand en Erfgoed twee nieuwe voorzitters en drie leden te benoemen voor de periode 1 november 2016 – 31 oktober 2019
    4. Ontslag te verlenen aan de huidige leden van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

    Toelichting
    In het kader van de herijking van de huidige commissie Ruimtelijke kwaliteit is gekeken naar het takenpakket. Daarbij is vastgesteld dat deskundigheid op het gebied van landschapsarchitectuur niet meer nodig is. De herijking geeft tevens aanleiding om te kijken naar de naamgeving van de commissie. De voorgestelde wijzigingen in de bouwverordening moeten leiden tot een betere aansluiting bij de gewenste praktijk en de ontwikkelingen in het takenpakket van de commissie.
    Met deze vaststelling van deze wijzigingen in de bouwverordening eindigt ook het mandaat van de zittende leden de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Een nieuwe benoemingstermijn is voor deze leden niet mogelijk. Om die reden wordt de raad verzocht om aan de huidige leden ontslag te verlenen en nieuwe leden voor de in te stellen commissie Welstand en Erfgoed te benoemen. In de commissie hebben twee adviserende architecten tevens de rol van voorzitter op zich zullen nemen. Daarnaast worden nog drie leden met bijzondere deskundigheid benoemd.
    Alle te benoemen leden zijn geselecteerd na een uitgebreide selectieprocedure op basis van vooraf geformuleerde criteria.
    Het voor de nieuwe adviescommissie beschikbare budget past binnen de meerjarenbegroting en blijft onveranderd €26.000 per jaar groot.

  7. 7.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    Voorstel
    De raad wordt voorgesteld de aangepaste verordening starterslening gemeente Venlo 2016 vast te stellen.


    Toelichting
    De gemeente Venlo kent sinds 2007 een startersregeling die gefinancierd wordt door de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten. Het betreft een aanvulling op een normale hypotheek. Als gevolg van wijzigingen in de fiscale wetgeving dient de regeling te worden aangepast. De gemeente Venlo heeft de gelegenheid aangegrepen om het toepassingsbereik van de regeling meer in overeenstemming met de strategische visie 2030 te brengen. Hierdoor komen naast de huidige inwoners van Venlo en de afgestudeerden die naar Venlo terugkeren, ook jonge mensen uit Noord- en Midden Limburg en inwoners van het Duitse gedeelte van de Euregio in aanmerking voor de starterslening.

  8. 8.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    Voorstel
    De raad wordt gevraagd zich nader uit te spreken over de prioritaire thema’s van de lokale woonvisie.


    Toelichting
    De lokale woonvisie wordt gebaseerd op de regionale woonvisie en de daarin geformuleerde uitgangspunten: nieuwbouw naar behoefte; de juiste woning op de juiste plek; goed wonen voor iedereen; kwaliteit bestaande voorraad; levensloopbestendige en duurzame regio


    In januari 2016 heeft de raad reeds aangegeven welke thema’s opgepakt moeten worden binnen het uit te werken beleid: leefbaarheid; duurzaamheid; betaalbaarheid en beschikbaarheid; huisvesting urgente doelgroepen; wonen en zorg.


    Een presentatie van de thema’s heeft in september 2016 in de beeldvormende vergadering plaatsgevonden. Deze raadsnotitie vormt de basis voor de nadere aanscherping van de prioritaire thema’s van de lokale woonvisie.


    De visie richt zich in het bijzonder op de opgaven waarbij de wooncorporaties betrokken zijn.
    Ten aanzien van de genoemde thema’s gaat het om:
    • Leefbaarheid
    Het gaat om een integrale aanpak, fysieke maatregelen en de sociaal economische aspecten. De opgave is tijdig ingrijpen in wijken met een lage woonwaarde en een grote eenvormigheid. Uitvoering o.a. door verdunning een vergroten ruimtelijke kwaliteit.


    • Verduurzaming
    Aan de orde zijn de energetische aspecten en het klimaatbestendig maken van Venlo. Met de wooncorporaties zijn al afspraken gemaakt. De inzet is gericht op stimuleren en faciliteren van de particuliere huiseigenaars. Tegelijkertijd is het mogelijk een bijdrage aan het verhogen van de economische waarde in wijken met een lage woonwaarde te leveren.


    • Betaalbaarheid en beschikbaarheid
    De onderliggende opgave voor dit thema is om ervoor te zorgen dat bij de herstructurering voldoende aanbod blijft voor de laagste inkomensgroepen. Verder dienst te worden onderzocht of er groepen inwoners bij herstructurering mogelijk niet meer kunnen worden gefaciliteerd en welke maatregelen mogelijk ingezet kunnen worden om de onbereikbaarheid van bepaalde woningen te vermijden


    • Huisvesting urgente doelgroepen
    Ten aanzien van de huisvesting van bijzondere doelgroepen (zorgbehoevenden en statushouders) wordt extra aandacht besteed aan hun mogelijkheden. Scheiding van zorg en wonen heeft geleid tot een grotere druk op de onderkant van het woonsegment. Er wordt gekeken naar mogelijkheden van spreiding in de gemeente.


    • Wonen en zorg
    Hier ligt de opgave bij het levensloopbestendig maken van de woningen. Bijzondere opgave is het bewust maken van risico’s en mogelijke maatregelen die eigenstandig kunnen worden getroffen.