Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 21 september 2016

20:30 - 22:30
Locatie

Stadhuis Raadszaal

Toelichting

Gewijzigd tijdstip!
Voorafgaand vindt van 19.00 tot 20.30 uur de raadsbijeenkomst nieuwe economie plaats in de Parterre.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1.P.Rz
    20.30 - 20.35 uur Rondvraag
  2. 2.RE.Rz

    Voorzitter: Bart Kuntzelaers
    Portefeuillehouder: wethouder Teeuwen


    Toelichting
    Voorgesteld wordt om het bestemmingsplan 'Plattelandswoning Middenweg 87 en 91 vast te stellen. Daarmee wordt het mogelijk gemaakt om de agrarische bedrijfswoningen aan de Middenweg 87 en 91 in Venlo te gebruiken als plattelandswoningen. Plattelandswoningen zijn bedrijfswoningen bij agrarische bedrijven die bewoond mogen worden door derden die geen functionele binding hebben met het agrarisch bedrijf.


    Het initiatief past binnen de uitgangspunten het rijks-, provinciaal, regionaal en gemeentelijk beleid. Aangetoond is dat er sprake blijft van een goed woon- en leefklimaat. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn geen zienswijzen ingekomen. Een exploitatieplan is niet nodig.
    De kosten voor het opstellen van het plan worden geheel gedragen door de initiatiefnemer. Daarnaast is er voor de afwenteling van eventuele tegemoetkoming in planschade een planschadeovereenkomst met de verzoeker gesloten.

  3. 3.B.Rz

    Voorzitter: Merve Karaman
    Portefeuillehouder: wethouder Van den Beucken


    Op 29 juni jl. zijn de jaarstukken 2015 door de raad vastgesteld (rb2016-51). Op het moment van vaststelling had de accountant nog geen controleverklaring verstrekt en het accountantsverslag was in conceptvorm vertrouwelijk beschikbaar gesteld. Ten behoeve van een tijdige aanlevering bij de Provincie en het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek), is gekozen voor vaststelling van de jaarstukken 2015 voor het zomerreces. Onlangs heeft het ministerie van BZK (binnenlandse zaken) laten weten dat de jaarstukken 2015 inclusief definitieve controleverklaring en accountantsverslag uiterlijk 30 september door de Raad vastgesteld dienen te worden. Om die reden dienen de jaarstukken 2015 opnieuw aan de raad voorgelegd te worden ter besluitvorming incl. definitieve controleverklaring en accountantsverslag.


    Toelichting:
    De definitieve controleverklaring en het accountantsverslag hebben wij 1 augustus ontvangen. Zoals eerder al bekend heeft de accountant onderstaande strekking opgenomen in de controleverklaring:

    • Een oordeel met beperking voor het aspect getrouwheid;
    • Een oordeel met beperking voor wat betreft de rechtmatigheid.

    In het accountantsverslag zijn alleen enkele tekstuele wijzigingen aangebracht, de opgenomen bedragen van fouten en onzekerheden zijn ongewijzigd. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u derhalve naar de raadsbrief dd. 17 juni ten behoeve van de besluitvormende raadsvergadering dd. 29 juni 2016.

  4. 4.B.Rz

    Voorzitter: Merve Karaman
    Portefeuillehouder: Raad / burgemeester Scholten


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt de ‘Referendumverordening 2016 gemeente Venlo’ vast te stellen. Deze verordening maakt het mogelijk in de gemeente Venlo raadplegende en raadgevende volksraadplegingen te houden over (voorgenomen) raadsbesluiten, die voor de gemeente (of delen ervan) zeer veel impact hebben, zoals besluiten:
    • Met een grootschalige ruimtelijke impact of het milieu.
    • Van grote invloed op de leefbaarheid en veiligheid van onze inwoners;
    • Die gaan over het uitgeven van grote geldsommen van een (riskant) project of meerdere risico-uitgaven tegelijkertijd.
    • Die gaan over uitgaven waarvan de raad redelijkerwijze kan vermoeden, dat die volgens de meerderheid van het electoraat niet gewenst zijn.


    Doel
    Het initiatiefvoorstel is opgesteld door raadslid Frans Aerts en Leon van den Beucken.
    Doel van de referendumverordening is het vergroten van burgerparticipatie en betrokkenheid van burgers bij gemeentelijke beslissingen. Met een referendumverordening wordt verder beoogd het democratisch proces te versterken en het besef hiervan bij raadsleden, en daarmee het vertrouwen van de burger in de gemeentepolitiek te vergroten.


    Kosten
    Met het organiseren van een lokaal referendum zijn vergelijkbare kosten gemoeid als met het organiseren van een verkiezing van leden van de gemeenteraad. De kosten liggen in de orde van grootte van € 120.000 – € 140.000,00 (afhankelijk van het aantal in te stellen stembureaus). De kosten komen ten laste van de gemeentelijke algemene middelen.


    Randvoorwaarden
    Een initiatief tot het houden van een raadgevend referendum moet worden ondersteund door minstens 400 kiesgerechtigden. Als dat akkoord is en aan de randvoorwaarden wordt voldaan, kan het definitief verzoek worden ingediend. Dat moet worden ondersteund door tenminste 4000 kiesgerechtigden. Bij een opkomst van minstens 30% van de kiesgerechtigden is de uitslag geldig. De uitslag van het referendum mag wettelijk niet bindend zijn, maar is wel een belangrijk uitspraak van de bevolking. Bij vaststelling door de raad van een voorstel tot het houden van een referendum, zal een referendumcommissie, met ondersteuning van het gemeentelijk apparaat, uitvoering geven aan het raadsbesluit tot het houden van een referendum.


    Het in 41, lid 3 van het Reglement van Orde van de raad bedoelde advies van het college van BenW zal tijdig vóór behandeling in de Oordeelsvormende raadsbijeenkomst van 14 september a.s. door het college aan de raad worden uitgebracht en als bijlage bij het raadsvoorstel worden gevoegd.

  5. 5.B.Rz

    Voorzitter: Merve Karaman
    Portefeuillehouder: wethouder Van den Beucken


    Toelichting:
    Voorgesteld wordt om de Voortgangsrapportage (Vorap) 2016 vast te stellen.
    Via de Vorap 2016 wordt de raad op de hoogte gebracht van de voortgang van de doelstellingen uit de Programmabegroting 2016-2029. Daarnaast wordt inzicht geboden in de financiële uitputting van de begroting per 30 april 2016 en wordt een doorkijk gemaakt naar de verwachting tot het eind van het jaar. Waar nodig worden in de Vorap voorstellen gedaan tot wijziging van de begroting.


    Beleid
    De uitvoering van de programma’s verloopt voor het grootste gedeelte volgens
    planning. Behalve de vaststelling dat een aantal verkeerskundige projecten vertraging
    oploopt, zijn er tot op heden geen noemenswaardige 'inhoudelijke' afwijkingen te
    melden. Wel zijn er een aantal zaken die bij de vaststelling van de begroting niet
    waren voorzien. Denk hierbij aan de problematiek rondom de gedwongen sluiting van
    de Arsenaal-parkeergarage en de toestroom van statushouders en huisvesting van
    deze groep in Venlo. Deze aandachtspunten zijn ook de rest van 2016 zeker nog van
    belang.


    Financieel
    Prognose
    De financiële doorkijk naar het eind van het jaar leidt tot een verwacht nadeel van
    € 7,8 miljoen. Dit nadeel bestaat uit:

    1. Wetswijziging Individueel Keuzebudget ( incidenteel): € 1,4 miljoen
    2. Verwacht nadeel sociaal domein: € 2,4 miljoen
    3. Overig: € 4,0 miljoen

    Begrotingswijzigingen
    De begrotingswijzigingen in de Vorap zijn budgettair neutraal. De grootste wijziging betreft de actualisatie van de lopende investeringen. Dit leidt tot een voordeel van € 2 miljoen incidenteel op de kapitaallasten. Dit voordeel wordt ingezet voor de taakstelling op de kapitaallasten. Deze wordt hiermee voor een deel gerealiseerd.