Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

woensdag 13 december 2017

19:00 - 22:00
Locatie

Stadhuis Parterre

Voorzitter
Alexander Vervoort
Toelichting

Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.


b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.


c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.


d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1.P
    19.00 - 19.05 uur Rondvraag
  2. 2.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    Portefeuillehouder: Wethouder Aldewereld


    Voorgesteld wordt om de financiële actualisatie exploitatie GRP 2017-2026 vast te stellen voor het meerjarig riool en waterbeleid en de begroting 2018-2021 hierop aan te passen, via de begrotingswijziging financiële actualisatie GRP 2017-2026.


    In de voorliggende financiële actualisatie exploitatie GRP 2017-20126 zijn de beschikbare financiële middelen actueel en (meerjarig) afgestemd op de nieuwe ontwikkelingen en huidige inzichten. Met de vaststelling van de financiële actualisatie kan (weer verder) uitvoering worden gegeven aan het opgestelde beleid ten aanzien van het rioolbeheer. Thema daarbij is: voorzichtig voorsorteren op klimaatontwikkeling in een gezonde leefomgeving, ambities afstemmen op financiën.



    Aanleiding
    Vanuit de wet Milieubeheer is voorgeschreven dat gemeenten hun rioleringstaken in een Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) moeten onderbouwen. Het GRP vormt de basis om op een doelmatige en verantwoorde wijze invulling te geven aan de gemeentelijke rioleringstaken. Op grond van de gemeentelijke nota reserves en voorzieningen dient de exploitatie 3 jaarlijks te worden geactualiseerd. De voorliggende financiële actualisatie exploitatie GRP 2017-2026, is de financiële actualisatie ten opzichte van het GRP van december 2014. De exploitatieperiode van deze financiële actualisatie is 10 jaar inclusief het jaar van vaststelling (2017).


    Wat is er nieuw?
    De doelstellingen opgenomen in het GRP 2014-2023 zijn nog steeds van kracht.
    In het GRP zijn deze doelstellingen vertaald naar de thema’s binnen de rioleringszorg.
    De veelal ondergrondse (riool)infrastructuur dient duurzaam in stand te worden gehouden. Daarnaast moet geanticipeerd worden op nieuwe taken en ontwikkelingen.
    Ontwikkelingen die een rol spelen in de financiële actualisatie, zijn:
    • Klimaatontwikkeling en Agenda Groen & Water; ambitiekeuze medio 2018.
    • Versnellingsprogramma 2016; nog niet afgerond.
    • Leeftijd rioolstelsel; meer uitval van leidingen en putten op de langere termijn.


    Financiële paragraaf
    Uitgangspunt is dat de exploitatie budgettair neutraal moet zijn. De lasten inclusief compensabele BTW en overhead, dienen gelijk te aan de baten uit de rioolheffing.
    In de exploitatie blijken ten opzichte van de vorige actualisatie een aantal kosten lager uit te vallen door het aflopen van kapitaallasten, het gebruik maken van raambestekken en het naar beneden bijstellen van het risico op uitval. Daar staat tegenover dat vooral de overheadkosten zijn toegenomen. Wanneer de meevallers en tegenvallers tegen elkaar weggestreept worden, blijft er (beperkt) budget over om voorzichtig te kunnen voorsorteren op de klimaatopgave, zonder stijging van de rioolheffing.
    De Begroting 2018-2021 moet worden aangepast aan de geactualiseerde exploitatie. Zie verder ook de risicoparagraaf.

  3. 3.RE.P

    Voorzitter: Alexander Vervoort
    portefeuillehouder: Wethouder Satijn


    Het presidium heeft de rekenkamer in april 2017 verzocht onderzoek te doen naar de onverwachte sluiting van de garage. De centrale onderzoeksvraag voor het onderzoek, de Quick Scan Parkeren, luidt:
    “Heeft de gemeenteraad zicht op de risico’s met betrekking tot de ontwikkeling, eigendom en exploitatie van de Venlose parkeergarages en de mate waarin deze worden beheerst?”


    Het antwoord daarop is negatief:
    De gemeenteraad is over de risico’s die de gemeente loopt met het voeren van een ‘parkeerbedrijf’ door de jaren geïnformeerd via de P&C-cyclus. Deze risico’s vormden echter een onderdeel van een zeer grote hoeveelheid informatie die de gemeenteraad periodiek tot zich dient te nemen en dient te beoordelen. Daardoor ontbrak het, naar het oordeel van de rekenkamer, de gemeenteraad in de onderzoeksperiode 2010-2016 aan voldoende inzicht in de risico’s van het product Parkeren. Over een belangrijk risico met betrekking tot de veiligheid van de parkeergarages is de raad bovendien onjuist geïnformeerd. De gemeente kent voor het product Parkeren bovendien geen aparte, integrale managementrapportage.


    Beeldvorming
    Een toelichting op de conclusies en de aanbevelingen wordt in de beeldvorming van 6 december gegeven door Karin van den Berg, voorzitter rekenkamer, en onderzoeker Wybe Theijse van Odi Procesmanagement.
    De raad wordt voorgesteld om 7 aanbevelingen uit te laten voeren:

    1. College: wees je bewust van je actieve informatieplicht en gebruik deze om de raad tijdig op de hoogte te stellen van complexe vraagstukken en keuzes die voor liggen.
    2. Organisatie: professionaliseer het risicomanagement en dan met name het risicobewust denken en handelen en het bewaken van beheersmaatregelen.
    3. College en organisatie: evalueer werkprocessen en pas deze zo nodig aan om het verstrekken van onjuiste informatie aan de raad in de toekomst te voorkomen.
    4. Organisatie: stel voor complexe producten, die bijvoorbeeld meerdere beleidsterreinen betreffen, hoge investeringen vertegenwoordigen, lange termijn visies vragen en grote risico’s met zich meebrengen, zoals het product Parkeren, een periodieke managementrapportage op, inclusief een overzicht van de risico’s.
    5. College en raad: in het verlengde van bovenstaande, bespreek of de raad de op te stellen managementrapportage ontvangt en behandelt.
    6. College (en directie): wees transparant naar raad en de ambtelijke organisatie voor wat betreft de afwegingen en keuzes die het college maakt bij complexe vraagstukken en maak in voorkomende gevallen duidelijk hoe men is omgegaan met de desbetreffende ambtelijke adviezen.
    7. Raad: wees extra alert in het beoordelen van de risico’s uit de P&C-cyclus ten aanzien van incongruenties en al dan niet genomen beheersmaatregelen.
  4. 5.So.P

    Voorzitter: Henny Bosch
    Portefeuillehouder: Wethouder Aldewereld


    Voorstel:
    De raad wordt voorgesteld om de 4e wijziging van de Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning Venlo 2015 vast te stellen conform bijgevoegd besluit.
    De inwerkingtreding van het besluit wordt daarbij bepaald op 1 januari 2018. In het besluit is opgenomen dat art. 2.4 en bijlage 1 van het Besluit Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang worden ondergebracht in deze verordening.
    Daarnaast wordt in het te nemen besluit bepaald dat de onderhavige bijlage 1 van toepassing is voor de reeds genomen besluiten en lopende bezwaarschriften en derhalve terugwerkende kracht ken tot 1 januari 2017. De tarievenlijst, die deel uit maakt van de bijlage 1 en per 1 januari 2018 ingaat, wordt vastgesteld door het college van B&W.



    Toelichting:
    De Centrale Raad van Beroep heeft recent bepaald dat substantiële en materiële norm- en kaderstellingen van het voorzieningenpakket in de jeugdhulp en de Wmo een bevoegdheid van de raad en niet van het college B&W zijn. In de Venlose situatie betreft dit de regels voor het bepalen van de hoogte van de pgb’s en het bepalen van de hoogte van de (eigen) bijdrage van maatwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo en Jeugd. In de voorgestelde wijziging van de verordening wordt dit nu geregeld. Daarnaast worden twee inhoudelijke wijzigingen voorgesteld:
    In het voorstel wordt beschreven dat beschermd wonen met ingang van 1-1-2018 bestaat uit beschermd wonen in een accommodatie van een instelling en beschermd thuis, waarbij de ondersteuning aan huis wordt verleend. Beschermd Thuis is een nieuwe ondersteuningsvorm.
    Voorgesteld wordt voor de berekening van de eigen bijdrage ten aanzien van Beschermd Thuis een tarief te hanteren op basis van de kostprijs per etmaal op basis van het laagste tarief voor een zorgperiode (28 dagen). Voor wat betreft de berekening van de eigen bijdrage Begeleiding Individueel wordt voorgesteld een uurtarief van € 30 te hanteren op basis van de werkelijk gerealiseerde zorguren.
    Om duidelijkheid te verschaffen in de lopende bezwaarschriften en procedures is in het voorgenomen besluit voorzien in een adequate rechtsbescherming door hiervoor adequate ingangsdata te hanteren (terugwerkend tot 1 januari 2017 voor lopende bezwaarschriften en procedures en 1 januari 2018 voor alle overige gevallen). Verder wordt in de verordening bepaald dat het college de tarievenlijst vaststelt.


    NB.
    Uitstel van behandeling betekent dat de ingangsdatum van 1 januari 2018 niet kan worden gerealiseerd.

  5. 6
    21.25 - 21.40 uur PAUZE (i.v.m. noodzaak aanwezigheid portefeuillehouder agendapunt 12)
  6. 7.So.P

    Voorzitter: Henny Bosch
    Portefeuillehouder: Wethouder Lamers


    De raad wordt voorgesteld om de Verordeningen Participatiewet te actualiseren. De actualisatie is nodig als gevolg van wetswijzingen, jurisprudentie en veranderde werkwijze. Daarbij gaat het om kleine correcties en aanpassingen aan de uitvoeringspraktijk (beleidsarm). De financiële gevolgen van de keuzes zijn beperkt.


    De verordeningen zijn voorgelegd aan de Adviesraad Sociaal Domein: zij kan instemmen met de verordeningen. Verder zijn de wijzigingen (merendeels) regionaal ontwikkeld en afgestemd en blijven als zodanig voldoen aan de indertijd doorlopen ontwikkelroute om een zo eenduidig mogelijk regelingenkader voor de gehele arbeidsmarktregio Noord-Limburg te hanteren.


    Toelichting
    Op grond van de artikelen 8 en 8a van de Participatiewet is de raad verplicht een aantal verordeningen vast te stellen met betrekking tot uitkeringen, re-integratievoorzieningen en tegenprestatie. Deze verordeningen heeft uw raad in oktober 2014 vastgesteld. Een aantal van deze verordeningen moeten nu dus worden geactualiseerd.
    Daarbij gaat het om:
    a) Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2018;
    b) Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Venlo 2018;
    c) Verordening individuele studietoeslag gemeente Venlo 2018;
    d) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Venlo 2018;
    e) Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Venlo 2018.

  7. 8.B.Rz

    Voorzitter: Tom Verhaegh
    Portefeuillehouder: Wethouder Lamers


    HAMERSTUK


    Voorgesteld wordt om de verordening hondenbelasting 2018 vast te stellen en daarmee ook de tarieven voor 2018.


    Aanleiding
    In de raadsvergadering d.d. 10 november 2017 zijn de belastingverordeningen 2018 ter besluitvorming voorgelegd aan uw raad. Naar aanleiding van het aannemen van het groepsamendement bij de begrotingsbehandeling 2018-2021 is besloten om de tarieven m.b.t. hondenbelasting 2018 opnieuw ter besluitvorming uw raad voor te leggen in de raadsvergadering van 20 december 2017. In uitvoering van het groepsamendement worden de tarieven van de hondenbelasting verlaagd met 10 % per jaar in de periode 2018-2021.


    De vast te stellen tarieven voor 2018 bedragen:

    1. voor een eerste hond € 96,15
    2. voor iedere volgende hond € 144,32
    3. per kennel € 529,11

    Financiële paragraaf
    De begroting van de baten hondenbelasting wordt in de periode 2018-2021 per jaar met
    € 90.000 verminderd oplopende naar een structurele verlaging ad. € 360.000 in 2021.
    Bij uitvoering van het amendement, met als uitgangspunt de tarieven van 2017, ontstaat een dekkingstekort van € 17.000. Dit tekort dient te worden opgevangen in de begroting.

  8. 9.B.Rz

    Voorzitter: Tom Verhaegh
    Portefeuillehouder: Burgemeester Scholten


    HAMERSTUK


    Toelichting:
    Artikel 30 van de Archiefwet 1995 verplicht de gemeenten een verordening over het archiefbeheer vast te stellen. De bestaande Archiefverordening gemeente Venlo 2010 voldoet niet meer aan gewijzigde wet- en regelgeving en is niet meer in lijn met de heersende wetgevingsleer. De voorliggende Archiefverordening gemeente Venlo 2017 is gebaseerd op het model van de VNG.
    Het up-to-date brengen van de bestaande regelgeving is één van de onderdelen van het Project Informatiebeheer op Orde (PRIO).

  9. 10.B.Rz

    Voorzitter: Tom Verhaegh
    Portefeuillehouder: Burgemeester Scholten


    Toelichting:
    Het voorliggende preventie- en handhavingsplan bestaat uit een update van de beleidsplannen 2015-2016. Wat betreft de handhavingsaspecten betreft dit het ‘’Handhavings- en sanctiekader Drank- en Horecawet Venlo 2015-2016’’. Wat betreft preventie betreft dit het “Integraal alcohol- en drugsbeleid voor jongeren in Venlo 2015-2016”. Er is voor gekozen om één plan te maken, met als basis art. 43a Drank- en horecawet waarbij de handhaving specifiek gericht is op alcoholhandhaving en de preventie ook op drugspreventie. Het plan dient tevens als beleidsplan voor de werkgroep Nix 18 (nieuwe naam) alcohol- en drugspreventie jongeren.
    Bij de inwerkingtreding van het nieuwe preventie- en handhavingsplan zullen de vorengenoemde documenten van de periode 2015-2016 worden ingetrokken.


    Inhoudelijk:
    De gemeente wil het schadelijk alcohol- en drugsgebruik door jongeren terugdringen en zoveel mogelijk voorkomen. Dat vraagt een meer-sporen-benadering, gericht op een combinatie van maatregelen gericht op het beperken van de beschikbaarheid van alcohol en drugs, regelgeving en handhaving daarvan, voorlichting en educatie, signalering, advies en ondersteuning.
    De nadruk ligt op de rol en verantwoordelijkheid van jongeren en hun ouders / verzorgers.
    In het onderliggende beleidsplan zijn de wettelijke kaders opgenomen evenals de vertaling naar de lokale en regionale situatie. De uit te voeren activiteiten zijn gericht op afname van het aantal jongeren dat alcohol en drugs gebruikt, afname van de hoeveelheden die door de jongeren worden gebruikt, afname van de tolerantie bij de ouders en verzorgers, verminderen van de problemen in de openbare orde, voorkomen en vroeg signaleren van schadelijk alcohol- en drugsgebruik, verminderen bij drugsgebruik bij risicojongeren en voorkomen van handel door jongeren.
    Drie doelgroepen staan in het beleid centraal: jongeren van 10 – 18; jongeren van 18 – 24 en ouders en verzorgers.
    Het te nemen raadsbesluit is de opmaat voor een uitvoeringsplan NIX 18, dat in het vervolg door het college wordt vastgesteld en uitgevoerd.

  10. 11.B.Rz

    Voorzitter: Tom Verhaegh
    Portefeuillehouder: burgemeester Scholten


    De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de formele oprichting van de BVO ICT NML per 1 januari 2018 (spoor 1). De BVO ICT NML past als gemeenschappelijke regeling binnen het beleid van Venlo voor maatschappelijke partners / verbonden partijen. En is daarmee onderdeel van de samenwerkingswijzer Venlo, waarmee we toewerken naar een betere samenwerking en naar betere sturing en control van samenwerking. De randvoorwaarden vanuit de samenwerkingswijzer Venlo worden meegenomen bij de verdere invulling van de BVO ICT NML. Zie daarvoor: https://venlo.samenwerkingswijzer.nl.


    Collegeregeling
    De BVO ICT NML wordt ingericht als bedrijfsvoering organisatie die uitvoering gaat geven aan zogenaamde ‘collegetaken’. Dat wil zeggen dat er geen raadsbevoegdheden worden overgedragen en de raad enkel, op grond van strijdigheid met de wet of met het algemeen belang, toestemming kan onthouden. Deze gemeenschappelijke regeling vervangt de bestaande licht gemeenschappelijke regeling. Dit besluit heeft voor nu geen directe financiële consequenties. Zie ook de risicoparagraaf.
    Naast Venlo nemen aan de gemeenschappelijke regeling deel: Nederweert, Roermond en Weert. De stukken bij het voorstel zijn voor advies aangeboden aan de OR-en van de deelnemende gemeenten.


    Voorgeschiedenis
    In 2012 zijn voorbereidingen getroffen voor de oprichting van ICT Noord- en Midden Limburg (ICT NML) als samenwerkingsverband tussen de gemeenten Roermond, Venlo en Weert. Doel van de samenwerking is: flexibelere, efficiëntere en professionelere diensterverlening op gebied van ICT. In 2013 is gestart met een licht gemeenschappelijke regeling.
    Het samenwerkingsverband wordt nu verder geformaliseerd.



    Op basis van het advies van Rijnconsult begin 2016 blijkt dat een Bedrijfsvoering organisatie (BVO) hiervoor de meest passende rechtsvorm is. Vanaf juli 2016 lopen voorbereidingen voor het formaliseren van de organisatie naar een BVO.


    2 sporen
    De besluitvorming om te komen tot de BVO ICT NML is opgesplitst in 2 sporen:

    1. De formele oprichting van een BVO, met toestemming van uw raad.
    2. De daadwerkelijke inrichting van de BVO, onder andere met instemming van het Georganiseerd Overleg en ter kennisgeving aan uw raad.
      Door twee sporen te bewandelen geeft het de flexibiliteit om door te gaan met de formele vorming van de BVO. En biedt het ruimte om op de onderdelen waarbij zorgvuldigheid voorop staat, vooral bij personele aangelegenheden, die ruimte ook te betrachten.
  11. 12.B.Rz

  12. 13.B.Rz

    Voorzitter: Tom Verhaegh
    Portefeuillehouder: Burgemeester Scholten


    Twee jaar geleden op 25 augustus 2015 heeft het presidium een werkgroep Ombudsman ingesteld, die de voorwaarden zou gaan bezien voor het mogelijk instellen van een gemeentelijke ombudsman.


    Met kundige ambtelijke ondersteuning is langzaam maar gestaag gedurende twee jaar onderzoek gedaan naar de mogelijke opzet van een ombudsfunctie. Vraag daarbij was in welke hoedanigheid het mogelijk is de huidige wijze van behandeling en afhandeling van klachten te optimaliseren. Hierbij is bekeken of het meer zelfstandig organiseren van een (gemeentelijke en/of regionale) ombudsfunctie een meerwaarde heeft en op welke manier dit haalbaar is.


    Inmiddels is het onderzoek afgerond en heeft de werkgroep een initiatiefvoorstel opgesteld met het voorstel om alvast alle voorbereidingen te treffen die nodig zijn om een Venlose ombudsman in te stellen. Op basis van een door het college verder uitgewerkt plan kan de nieuwe raad dan in juni 2018 besluiten tot daadwerkelijke invoering per 1 januari 2019 (opzeggen van deelname aan de Nationale Ombudsman dient vóór 1 juli te gebeuren).